'Oranjekoorts neemt toe na zege op Spanje'

De monsterzege van Nederland op Spanje van vrijdag zorgt komende week waarschijnlijk voor meer Oranjekoorts in de supermarkt, zo verwacht supermarktdeskundige Joop Holla van marktvorser GfK. De prestaties van het Nederlands elftal zijn volgens hem bepalend voor het succes van Oranjeproducten aan de kassa.

"Je ziet nu al dat er meer auto's met oranje vlaggetjes rondrijden. Nederlanders geloven er weer in. En dat zie ook terug in de supermarkt", zegt hij. "De tompouceverkoop zal hierdoor zeker een impuls krijgen."

Tot nog toe waren Nederlanders volgens Holla nog enigszins terughoudend bij het kopen van Oranjeartikelen. Afgelopen week kochten 660.000 huishoudens een Oranjeproduct in de supermarkt. Dat waren er minder dan in de week voorafgaand aan Koningsdag. Ook vergeleken met eerdere voetbaltoernooien was de Oranjekoorts een stuk lager.

Supermarkten behaalden tot nog toe 16 miljoen euro extra omzet door de verkoop van Oranjeproducten. Zolang Oranje in het toernooi blijft zal dit bedrag toenemen. Mocht Oranje de halve finale bereiken, dan realiseren supermarkten naar verwachting een omzetpiek van 50 miljoen euro, aldus GfK.

'Oranjekoorts neemt toe na zege op Spanje'
'Oranjekoorts neemt toe na zege op Spanje' (Foto: ANP)