'Ontevredenheid onder scholieren neemt toe'

Het aantal scholieren in het voortgezet onderwijs dat ontevreden is over de lessen is in de afgelopen jaren steeds verder gestegen. Een op de vijf vindt dat de les nauwelijks zin heeft, terwijl dat vier jaar geleden nog een op de tien was.

Dat staat in het tweejaarlijkse scholierenonderzoek van het Landelijke Aktie Komitee Scholieren (LAKS), schrijft Spits woensdag. Vooral oudere scholieren zijn zeer ontevreden. Een ruime meerderheid van de brugklassers ziet het nut van de les nog wel in.

De groeiende ontevredenheid hangt volgens het LAKS samen met de trend dat leraren kinderen steeds minder weten te motiveren. Het grootste deel van de leerlingen dat vindt dat ze niet genoeg gemotiveerd worden door hun leraar, is ook het deel dat de lessen minder zinvol vindt. Ook schort het in toenemende mate aan de begeleiding als er zelfstandig gewerkt moet worden.

Overigens zijn scholieren verder wel erg over hun leraren te spreken. Zij hebben kennis van hun vak, staan altijd klaar om vragen te beantwoorden en gaan op een prettige manier met hun leerlingen om. Gemiddeld geven de scholieren hun school een 6,9 als rapportcijfer. Dat is gelijk aan 2012.

Het onderzoek van het LAKS wordt woensdagmiddag in Amsterdam gepresenteerd aan staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD).