Winkelier niet gebaat bij goedkope parkeerplaatsen

Het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeertarief heeft niet of nauwelijks invloed op de omzet van winkeliers. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, schrijft Trouw zaterdag.

"Gemeenten hebben de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop en dichtbij parkeren, maar het slaat eigenlijk nergens op", zegt onderzoeker Giuliano Mingardo tegen de krant. Hij spreekt van een 'hardnekkig Hollands misverstand'.

De wetenschapper koppelde gegevens over het winkelgedrag van zeventigduizend Nederlanders aan informatie over parkeren in de gebieden die ze hadden bezocht. Hij vond geen enkel verband tussen hoeveel ze kochten, het parkeertarief en de parkeergelegenheid. Dat gold voor kleine en grote winkelgebieden.

"Winkeliers kunnen hun energie beter stoppen in een goed winkelaanbod, in het bruisend maken van hun winkelgebied, en het parkeerbeleid overlaten aan de ambtenaren die erover gaan", zegt Mingardo. Uit ander onderzoek blijkt dat winkeliers ten onrechte denken dat de meeste klanten met de auto komen. Zes op de tien mensen kiezen echter voor een bepaald winkelgebied omdat het dicht bij huis is.

Helemaal onbelangrijk vinden shoppers parkeren niet. "Parkeren en autobereikbaarheid staan weliswaar in de top vijf, maar het is slechts belangrijk voor een op de zes klanten", aldus de onderzoeker. "Bovendien blijkt uit onderzoek dat de voetganger meer geld uitgeeft. Die neemt de tijd. Daar komt bij dat klanten die te voet en te fiets naar de winkel gaan, vaker komen en meer verse producten kopen, waar winkeliers relatief meer aan verdienen."