Tweetaktscooter extreem vervuilend en ongezond

Volgens Zwitserse wetenschappers zijn tweetaktscooters vervuilender dan eerder werd gedacht. Ze kunnen duizenden malen vervuilender zijn dan een bestelbus. Milieudefensie roept op tot een verbod.

Terwijl de eisen aan auto's en trucks steeds strenger worden blijven scooters buiten schot. Dat schrijft De Volkskrant naar aanleiding van een in het tijdschrift Nature gepubliceerde studie van het Zwitserse Scherrer Instituut. Het aantal scooters en brommers in Nederland is in tien jaar tijd verdubbeld.

De eenvoudigere tweetaktmotoren waarbij een mix van benzine en olie wordt verbrand, zitten in naar schatting een derde van alle scooters. Een poging van GroenLinks om de verkoop van tweetaktscooters aan banden te leggen leidde volgens Het Parool tot verzet vanuit de branche.

In Europa wordt verwacht dat tweetaktscooters en -brommers in 2020 voor meer luchtverontreiniging zullen zorgen dan al het andere straatverkeer opgeteld. Dit terwijl ze minder dan een procent van de brandstof verstoken.

Van nieuwere motoren kan maar een beperkt voordeel worden verwacht. Op ruim een miljoen Nederlandse scooters zijn er bijvoorbeeld naar schatting slechts 13.000 elektrisch. Nieuwere benzinemodellen, die doorgaans viertakt zijn, overschrijden volgens TNO echter bijna altijd de uitstootnormen van de EU.

Volgens het onderzoek in Nature is de uitstoot van tweetaktmotoren zeer ongezond. Het wachten voor een stoplicht achter een stationair draaiende scooter met zo'n motor is dan ook niet aan te raden. Volgens de wetenschappers kan een verbod op tweetaktmotoren leiden tot een enorme verbetering van de luchtkwaliteit in steden.

Als het aan Milieudefensie lag was dat verbod er al. "Tweetakt is iets voor in het museum, deze fijnstofkanonnen horen niet meer thuis in het moderne verkeer", aldus een woordvoerder tegen Het Parool.