Supermarktproducten vaker in de aanbieding gekocht

Klanten van supermarkten hebben vorig jaar vaker producten in de aanbieding gekocht. De supermarktomzet met ondersteuning van een reclameactie steeg met vijf procent tot 6,1 miljard euro. Dat staat in donderdag gepubliceerd onderzoek van GfK. Gemiddeld werd in 2013 18,2 procent verkocht met behulp van een aanbieding.

Een jaar eerder lag dat aandeel nog op 17,7 procent. Vooral producten die ook bij drogisterijen en goedkope warenhuizen zoals de Action te koop zijn, werden flink vaker in de aanbieding gekocht. Verse producten zoals vlees, vis en brood gingen minder vaak via een aanbieding de winkel uit.

Het aandeel koopjesjagers steeg bovendien flink. Waar in 2012 ruim elf procent van de huishoudens minstens veertig procent van zijn supermarktbestedingen met een aanbieding kocht, bedroeg dat percentage in 2013 15,7 procent. Vooral ouderen zijn daarbij oververtegenwoordigd.