FOK!toen: ...Baby One More Time

“Een kind met een fulltime carrière: terwijl andere kleine meisjes posters op hun muren hingen, wilde Britney op de poster staan.” Dat is haar gelukt, mede door 'een publiek persona te creëren dat tegelijkertijd kindvriendelijk en pure mannelijke fantasie is.' 

Vandaag neemt FOK!toen je mee naar het begin van Britneys carrière, inmiddels langer geleden dan ze destijds oud was: haar debuutsingle en -album '...Baby One More Time', die samen meer dan 40 miljoen keer over de toonbank gingen en een nieuw tijdperk van tienerpop inluidden.

 De eerste single van het album, releasedatum 30-9-1998. 

My loneliness is killing me (and I)
I must confess I still believe (still believe)
When I'm not with you I lose my mind
Give me a sign, hit me baby one more time

Het begin
De vraag 'nature of nurture' is lastig: of de op 2 december '81 geboren Spears zelf altijd al aspiraties koesterde om superster te worden of dat dit werd aangemoedigd en ingefluisterd door haar ouders, is niet te zeggen. Maar het is uiteindelijk ook irrelevant, gezien het haar lukte door te breken en vóór haar twintigste verjaardag 35 miljoen albums te verkopen.

Spears kon net lopen toen ze op driejarige leeftijd de eerste danslessen kreeg, waarna twaalf jaar aan lokale schoonheids-, dans- en zangwedstrijden volgden. In '92 zat ze kortstondig in de Mickey Mouse Club en tijdens haar middelbare schooltijd verveelde ze zich dood en bleef ze dansjes en liedjes oefenen in de hoop ooit door te breken.

Haar moeder stuurde in '97 familievriend en entertainmentindustrie-advocaat Larry Rudolph wat foto's en een bandje waarop haar dochter wat liedjes van Whitney Houston had ingezongen. Rudolph zag er brood in en wilde Spears pitchen bij platenbazen, maar had daar een professionele demo voor nodig. Hij stuurde de familie een ongebruikt Toni Braxton-nummer en regelde een studio en een geluidstechnicus om het nummer op te nemen.

 De tweede single, 'Sometimes', 30-04-1999. 

'Geen plek voor nog een Madonna'
De toen vijftienjarige Britney werd op een vliegtuig naar New York gezet en werd geïntroduceerd aan vier labels, waarvan drie haar onmiddellijk afwezen. Het publiek zat niet te wachten op solo-artiesten, vonden de labels. Groepjes als de Backstreet Boys en Spice Girls verkochten het best en hadden daarom de toekomst. Eén platenbaas zei kortweg: “Er gaat niet nog een Madonna komen, noch een Debbie Gibson of Tiffany.”

Eén label, RCA's Jive Records, belde twee weken later terug en was wél enthousiast. De chef talentscouting gaf later aan: “Voor elke artiest is de motivatie – het oog van de tijger – extreem belangrijk. En Britney had dat.” De CEO van het label kreeg de demotape te horen en bestelde direct een compleet album.

 De vierde single: '(I Was) Born to Make You Happy'; 6-12-1999. 

Max Martin: succes gegarandeerd
Spears werd in maart '98 naar Stockholm gevlogen om het eerste album af te maken met Max Martin, één van de meest legendarische popproducers en -schrijvers van deze generatie. “We waren zo druk dat ik in tien dagen tijd Zweden nauwelijks heb gezien”, vertelt ze achteraf. Vanaf de allereerste albumopnames had Jive kortom het volste vertrouwen was in Spears als een zeer marketbaar product.

Max Martin werd bekend dankzij z'n werk aan de tweede Ace of Base-plaat en produceerde zeven van de twaalf nummers op het Backstreet Boys-album Millennium. Hij bezorgde de jongens wereldhits met 'Quit Playing Games With My Heart', 'Everybody (Backstreet's Back)' en 'I Want It That Way'. Sindsdien produceerde hij de Spears-kaskrakers '...Baby One More Time', '(You Drive Me) Crazy', 'Oops!... I Did It Again', '3' en 'Hold It Against Me', maar ook de Kelly Clarksonhits 'Since U Been Gone', 'My Life Would Suck Without You' en 'Behind These Hazel Eyes'.

Onder de zeventien nummer één-hits die hij tot nu toe scoorde bevinden zich behalve een aantal al genoemde nummers ook Jessie J's 'Domino', Maroon 5's 'One More Night', Taylor Swifts 'We Are Never Ever Getting Back Together' en 'I Knew You Were Trouble' en praktisch 't hele oeuvre van Katy Perry: 'I Kissed A Girl', 'Hot N Cold', 'California Gurls', Teenage Dream', 'E.T.', 'Last Friday Night', 'Part of Me', 'Roar', 'Wide Awake' en 'Dark Horse'. Martin won de Songwriter of the Year-award in 1999, 2000, '01, '11, '12 én '13.

 Single nummer drie: '(You Drive Me) Crazy', 23-8-1999. 

'Hit Me Baby One More Time' 
Martin liet Spears een track luisteren die 'Hit Me Baby One More Time' heette. Het nummer was geschreven voor de Backstreet Boys, maar die wezen het af. Ook TLC had er desgevraagd geen oor naar. Britney hoorde er echter direct een hit in. Ook het label was enthousiast: “Wij bij Jive zeiden: dit gaat een fucking smash-hit worden.” Vanwege bezorgdheid over mogelijk te leggen verbanden met (kinder)mishandeling werd het 'Hit Me' uit de titel vervangen door drie puntjes.

Britney zelf wilde 'adult contemporary'-muziek produceren à la Sheryl Crow, maar kon wel leven met de keuze voor (tiener)pop waarin de platenbonzen haar duwden: “Daar kon ik beter op dansen.” Max Martin vroeg Spears om haar stem hoger te knijpen dan-ie normaal was. Hij suggereerde: “Als we liedjes doen, is er een soort nasaal ding. Met 'N Sync en de Backstreet Boys moesten we ze pushen richting dat mid-nasale stemgeluid. Toen Britney dat deed kreeg ze een soort raspende, sexy stem.”

Het liedje behaalde mede enorm succes omdat het binnen één seconde duidelijk is welk nummer er gedraaid wordt. Het werd om die reden vergeleken met 'We Will Rock You', 'Start Me Up' en de Jaws-melodie.

Het videoclipje: helemaal Britneys idee
Men wilde aanvankelijk een geanimeerde clip maken, zodat de 16-jarige Spears ook op kinderen gemarket kon worden. Spears zelf zag dat niet zitten en stelde dat de omgeving van het doelpubliek nagebootst moest worden: een school. De set werd geregeld en een outfit (simpel t-shirt en spijkerbroek) klaargelegd. Ook daar stak Britney een stokje voor. Ze stelde zelf voor het 'klassieke katholieke' schooluniformpje aan te trekken waarmee ze in één clip direct legendarisch werd.

De clip werd vijf jaar geleden op YouTube geüpload en behaalde volgens Vevo.com afgelopen week de honderd miljoenste view. Had YouTube in 1998 al bestaan, dan had het liedje volgens analytici makkelijk het meest bekeken videootje ooit kunnen worden. De single werd op 30 september 1998 gereleased en werd uiteindelijk ruim tien miljoen keer verkocht. '...Hit Me Baby' kwam op één in letterlijk elk land waarover op internet statistieken te vinden zijn.

 Single vijf: 'From The Bottom of My Broken Heart', 15-12-1999. 

Het debuutalbum: meest succesvolle ooit
Het album ...Baby One More Time werd in 1997 en '98 opgenomen en lag in de VS op 12 januari 1999 in de winkels; in Nederland moesten we wachten tot begin juni. Op zolders en in cd-kasten wereldwijd slingeren dertig miljoen cd's, bandjes en LP's van het album rond.

Tot op heden is het daarmee 't best verkochte debuutalbum ooit en tevens het succesvolste album van een vrouw onder de twintig. De videoclips voor de vijf singles werden opgenomen vóór ze 18 was - daarna zou haar imago snel ondeugender worden. 

Reviews liepen uiteen van positief tot zeer negatief. Nog in 1998 begon Spears met touren (in het voorprogramma van 'N Sync, waar het latere vriendje Justin Timberlake bandlid was), in '99 gevolgd door de eerste twee eigen tours. Een jaar later kwam het tweede album, Oops!... I Did It Again uit, gevolgd door het derde album (Britney) in 2001, In The Zone in 2003, Blackout in 2007 en Circus in 2008.

 De eerste single van het tweede -gelijknamige- album: 'Oops!... I Did It Again', 27-3-2000. 

Gemiddelde omzet: 350- tot $500.000 per dag
Of je van de muziek houdt of niet: het is steevast goed in elkaar gezet en La Spears weet sinds november 1998 al ruim de helft van d'r leven nauwgezet een ramvolle concertagenda aan te houden, op de drie 'Leave Britney alone!'-jaren na (~ 2005-2007). Vanaf '98 kwamen er 42 singles, 700 concerten die 400 miljoen dollar binnenharkten, en acht albums die in totaal ruim 100 miljoen keer verkocht werden.

De totaalomzet van het merk Britney wordt geschat op twee tot drie miljard dollar, ofwel een gemiddeld inkomen van 350.000 tot 500.000 dollar per dag. Britney Spears toonde daarmee de afgelopen zestien jaar aan een vakvrouw te zijn die de eretitel Princess of Pop meer dan verdiend heeft.

 Een zeer jazzy cover van '(You Drive Me) Crazy'.