Effect zuinige auto's op CO2-uitstoot valt tegen

Het gunstige belastingregime voor zuinige auto's heeft tot twee procent minder CO2-uitstoot geleid. Op basis van de testresultaten van de verkochte auto's had de daling vier tot vijf procent moeten bedragen. De tegenvaller komt doordat auto's in de praktijk minder zuinig blijken en meer CO2 uitstoten dan op papier. Bovendien zijn er vanwege de lagere belastingen meer auto's verkocht. Dat schrijft het Planbureau voor de Leefomgeving in woensdag gepubliceerd onderzoek.

Het planbureau concludeert toch dat het gunstige belastingregime effectief is geweest. Veel particulieren hebben door de maatregelen gekozen voor een kleinere, zuinigere auto. Nederland behoorde voor de invoering van de lagere aanschafbelasting voor zuinige auto's in 2006 tot de achterblijvers wat betreft beperking van de uitstoot van auto's, nu is Nederland koploper.

Het succes plaatst de beleidsmakers wel voor een dilemma, schrijft het planbureau. De belastingmaatregel is namelijk duur. De schatkist heeft zijn sinds de invoering anderhalf tot twee miljard euro aan inkomsten misgelopen. Het streven was om de belastinginkomsten op peil te houden.

De regering werkt momenteel aan een nieuwe belastingregime voor auto's voor de jaren 2016-2019. "Door de daling van de belastinginkomsten ontstaat de behoefte om de regelgeving periodiek aan te passen, terwijl autogebruikers, -producenten en -verkopers juist hechten aan stabiele fiscale regels voor een langere periode", aldus het planbureau.