Webshops willen buitenlandse klant lokken

Buitenlandse consumenten moeten makkelijker kunnen winkelen bij Nederlandse webwinkels. Dat moet er mede voor zorgen dat de webwinkelbranche de komende jaren flink groeit. Dat staat in een vrijdag gepubliceerd actieplan van 460 bedrijven en achttien brancheverenigingen, waaronder Inretail en Thuiswinkel.org.

De omzet van de Nederlandse webwinkelbranche moet volgens het plan omhoog van de huidige 120 naar 150 miljard euro in 2020. Een derde van de groei van dertig miljard moet worden behaald door Nederlandse bedrijven meer aan buitenlandse consumenten te laten verkopen.

"Bedrijven hebben het zwaar om de huidige crises te overleven", schrijven de partijen. "In de tussentijd vinden er veel brancheoverstijgende ontwikkelingen plaats. Als nu niet ingespeeld wordt op het veranderend consumentengedrag, dreigt de rol van Nederland marginaal te zijn in de digitale wereld van 2020." De plannen van de retailers worden gefinancierd door de sector zelf.

Volgens het actieplan gaat Thuiswinkel.org het Nederlandse bedrijven een handje helpen bij het maken van een betaalplatform, waarmee winkeliers makkelijk over de grens hun producten kunnen verkopen. Via het portaal moet in één keer aan internationale financiële en juridische verplichtingen voldaan worden.

De brancheverenigingen hebben in totaal negen projecten in de steigers gezet die de Nederlandse winkelsector in binnen- en buitenland moeten helpen. Zo willen de winkeliers de overheid helpen bij het maken van een 'E-ID'. Hierdoor moeten consumenten met één online identiteit bij alle winkels kunnen inloggen en bestellen. De winkeliers willen het project in het najaar van 2015 werkend hebben. De Betaalvereniging, die ook betrokken is bij het 'shopping2020'-project, gaat daarnaast aan de slag met het in Nederland met één klik kunnen bestellen en betalen. Dat moet in december 2015 beschikbaar zijn.

De retailers willen ook wat doen tegen de leeglopende winkelstraten. De consument verwacht over zes jaar de helft van zijn aankopen online te doen. De leegstand loopt volgens de achttien verenigingen hierdoor op tot tien procent in 2020. De verenigingen willen daarom gemeenten helpen winkelstraten te vernieuwen, door ophaalpunten en showrooms van webwinkels mogelijk te maken.

De winkeliers willen tot slot Nederland aantrekkelijker maken voor nieuwe, maar ook voor buitenlandse webwinkelpartijen. Nu is bijvoorbeeld het opstarten van een bedrijf en de financiering moeilijk. Per september wil de sector dan ook een fonds beschikbaar hebben om startups te financieren.