Netflix blijft voorlopig reclamevrij

Netflix heeft voorlopig nog geen plannen om kijkers te confronteren met reclames. "Ik werk ruim twee jaar bij Netflix en het onderwerp is nog nooit boven komen drijven", zei Christopher Libertelli, topman bij Netflix, maandag tijdens jubilieumcongres van het Commissariaat voor de Media, dat 25 jaar bestaat.

Netflix biedt sinds september ook in Nederland films en tv-series online en via digitale televisie aan. Libertelli laat weten dat het Amerikaanse bedrijf nadenkt over het maken van een Nederlands drama. "Maar kleine markten zijn wel een uitdaging", zegt de topman.

"Het hangt ervan af hoeveel Nederlanders zich aanmelden", zei hij over mogelijke Nederlandse producties. Het bedrijf is doorgebroken met de productie van het politieke drama House of Cards. Volgens Libertelli maken 'enkele honderdduizenden' Nederlanders gebruik van de film- en videodienst Netflix.

Belangrijke concurrenten van Netflix zijn Amazon, HBO en sinds kort ook Yahoo, dat ook heeft aangekondigd zich te willen richten op on demand-televisie. Libertelli voelt nog geen nattigheid. "Er is veel vraag naar meeslepende dramaseries."