'Misleidende gratis apps moeten aangepakt worden'

De Europese Commissie is begonnen met een onderzoek naar free-to-play apps en games. De commisie praat met bedrijven en overheden om misleidende gratis games aan te gaan pakken.

"Consumenten en in het bijzonder kinderen hebben een betere bescherming nodig tegen onverwachte kosten van in-app aankopen", zei Neven Mimica, commissaris consumentenbeleid van de Europese Commissie. "Nationale handhavingsautoriteiten en de Europese Commissie bespreken met de industrie hoe deze kwestie, die niet alleen financiële schade voor de consument veroorzaakt maar ook  de geloofwaardigheid van deze veelbelovende markt op het spel zet, aan te pakken. Het snel bedenken van concrete oplossingen zal een win-win voor iedereen opleveren."

De gesprekken zijn begonnen na talloze klachten van consumenten over in-app aankopen in free-to-play games. Het doel is om  en zijn bedoeld om alle belanghebbendenop één lijn te krijgen. De Europese Commissie vindt dat consumenten meer bescherming moeten krijgen, en vindt de term free-to-play vaak misleidend.

"Het gebruik van het woord 'gratis', of soortgelijke ondubbelzinnige termen, als zodanig, en zonder de nodige kwalificaties, mag alleen worden toegestaan voor games die inderdaad in het geheel gratis zijn, of met andere woorden, die geen mogelijkheid hebben tot het maken van in-app aankopen, zelfs niet op vrijwillige basis", aldus de Europese Commissie in een verklaring.

Daarnaast wil de Europese Commissie dat ontwikkelaars stoppen met de expliciete popups en knoppen om een in-app aankoop te promoten bij apps met kinderen als doelgroep. Andere apps die wel aan in-app aankopen doen moeten uitdrukkelijke toestemming vragen voor de aankoop. Ook moet er een e-mailadres zijn voor mensen met vragen over de app, het gebruik ervan of over de aankoop voordat ze maar een cent hebben uitgegeven.

Dungen Keeper Mobile