Weer 80 km/u op A13 en A10

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam-Overschie en de A10 ten westen van Amsterdam gaat eind volgende maand terug van 100 naar 80 kilometer per uur. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) dinsdag in een Kamerbrief.

De snelheid op deze snelwegen werd enkele jaren geleden verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. Milieudefensie stelde daarop dat de vervuiling niet binnen de normen bleef en stapte naar de rechter. Die bepaalde vorige maand in een zaak over de A10 dat de minister de snelheidsverhoging niet zorgvuldig heeft voorbereid en de risico's niet goed heeft ingeschat.

In november bepaalde de rechter al dat de snelheid op de A13 omlaag moet. De minister ging daartegen in beroep, maar wil die zaak niet afwachten.

Op de A13 blijft de vervuiling volgens de minister begin volgend jaar nog maar net binnen de gestelde normen. Maar als de werkelijke vervuiling iets hoger uitpakt dan berekend wordt de norm al overschreden. Daarom grijpt de minister 'uit voorzorg' toch in.

Over twee jaar gaat de A4 Delft-Schiedam open. De minister rekent erop dat dit tot een forse afname van het verkeer op de A13 leidt. Ze gaat dan na of de snelheid weer kan worden verhoogd.

Op de A10 zou de vervuiling te hoog zijn bij twee flats die aan beide zijden van de snelweg staan. De vervuiling hoopt zich bij de onderste verdiepingen op. Daarom wordt de snelheid daar ook verlaagd. Maar ook dan blijft de vervuiling de norm overschrijden. Het verlagen van de snelheid heeft volgens de minister niet veel effect. In de avond en nacht geldt al een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

Andere snelheidsverhogingen, op de A12 bij Voorburg, de A2 door Maastricht en de A28 bij Zeist, blijven wel in stand. Over deze verhogingen heeft de rechter ook niet geoordeeld dat ze moeten worden teruggedraaid.