4300 smartwatches verkocht in 2013

Bijna 4300 Nederlanders hebben vorig jaar een smartwatch aangeschaft. Winkels verkochten de meeste slimme horloges, waarop je onder meer je e-mail kunt checken, in de laatste maanden van het jaar. Dat meldt technologiewebsite Tweakers woensdag op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.

De verkoop nam eind vorig jaar een vlucht toen Samsung en Sony hun nieuwe modellen Galaxy Gear en Smartwatch 2 uitbrachten. Beide fabrikanten verkochten de horloges aan klanten die ook een nieuwe smartphone aanschaften. Het display van een smartwatch fungeert als een verlengstuk van zo'n telefoon.

Op de smartwatches kunnen gebruikers in een polsomdraai berichten en notities bekijken. Omdat studenten de gadgets gebruikten om te spieken, verbood de Zuyd Hogeschool in Limburg twee weken geleden in tentamenzalen alle horloges.

De slimme horloges zijn nog lang niet zo populair als smartphones, waarvan er het afgelopen jaar in Nederland miljoenen over de toonbank gingen. Maar de telefoons krijgen steeds meer concurrentie van andere gadgets. Ook Apple en Google hebben aangekondigd slimme horloges en brillen op de markt te brengen.

In oktober verwachtte 26 procent van de Nederlanders nog binnen een jaar een smartwatch te kopen, zo meldt onderzoeksbureau Telecompaper.