Londen maakt zich op voor staking metro

Lange rijen bij de taxistandplaatsen, overvolle bussen en lange reistijden om op het werk te komen: Londenaren weten wat hun te wachten staat als dinsdagnacht een 48-uursstaking staking begint bij de metro. Een tweede 48-uursstaking staat volgende week gepland.

Met de staking wil de vakbond zijn bezwaren onderstrepen tegen plannen om tussen nu en 2015 alle kaartjesloketten op te doeken. Volgens Transport of London koopt minder dan drie procent van de reizigers losse kaartjes; afschaffen van de loketverkoop bespaart zestig miljoen euro per jaar. Vakbond RMT zegt dat hierdoor meer dan 750 banen verloren gaan.

Dagelijks maken bijna 3,5 miljoen mensen gebruik van het 150 jaar oude netwerk, dat elf lijnen en 270 stations omvat. Door de staking zullen de treinen nog voller zitten dan normaal. In de ochtend- en avondspits kan er eigenlijk nu al niemand meer bij.

Een beperkt aantal treinen blijft rijden, maar minder frequent. Er is een lijst van diensten opgesteld die naar verwachting blijven draaien, maar het vervoersbedrijf tekent daarbij aan dat 'de situatie gedurende de dag kan wijzigen'.

Tientallen stations zullen op slot gaan en op twee van de drukste lijnen, de Central line die dwars door het centrum van Londen gaat en de Piccadilly line van en naar de luchthaven Heathrow, zullen nagenoeg geen treinen rijden.

Voor het forenzenvervoer worden op belangrijke routes meer dan honderd bussen extra ingezet. Ook de veerdiensten worden uitgebreid. Het publiek is opgeroepen te overwegen te gaan fietsen of lopen, maar het weer lijkt niet mee te werken: voor woensdag worden regen en wind voorspeld.