FOK!auto: de auto van Sjakie

FOK!auto is terug! Voortaan zetten wij elke woensdag een automobiel onderwerp in de spotlights. Vandaag nemen wij je mee naar de 2CV, de auto die velen van jullie kennen als het gifgroene autootje van Sjakie uit Flodder.

Al in 1935, net na de overname door Michelin, besloot de leiding van Citroën een nieuwe auto te ontwikkelen. Deze kleine auto zou speciaal worden gebouwd voor het ruige leven op het Franse platteland. Ze hielden een marktonderzoekje, waarna werd besloten dat de nieuwe auto twee boeren en 50 kilo aardappels moest kunnen vervoeren. Maar een vat wijn van 50 liter mocht ook.

Simpel en goedkoop
Ook moest de auto zeer comfortabel zijn. Een doos eieren zou tijdens het rijden op een stuk omgeploegd land heel moeten blijven. Verder moest het voertuig zuinig, simpel en goedkoop zijn. Het uiterlijk van het karretje was van ondergeschikt belang. Daarom werd het vehikel ook uitgevoerd met slechts één koplamp. Toen echter een prototype werd aangereden door een persoon die dacht met een motor van doen te hebben, werd haastig besloten er nog een koplamp aan toe te voegen.

Het prototype van de 2CV (foto: Rainer Zenz)

De eerste indrukken
In oktober 1939 was het model klaar om op een autobeurs te worden getoond. Helaas gooide de oorlog roet in het eten. De hele show werd afgelast. Pas op 23 maart 1948 kon de wereld eindelijk kennismaken met deze voiture. Een journalist nam naar verluidt direct de benaming 'Lelijk Eendje' in de mond, waarna deze benaming als geuzennaam in de armen werd gesloten. Behalve in België, waar de 2CV als Geit door het leven gaat.

Enorm succes
De 2CV sloeg in als een bom. Het autootje was zo populair in Frankrijk, dat je maar liefst drie jaar moest wachten tot de jouwe werd geleverd. In 1952 werd Nederland het eerste exportland waaraan de Eend werd geleverd. Hier liep men eerst niet warm voor het model. Later verwierf het gebakje echter een cultstatus, en werd het autootje in vele landen razend populair. De 2CV kan zich scharen tussen auto's als de Kever, Mini en de Fiat 500.

Een rode 2CV (foto: Fabien1309)

De techniek
De techniek van de Eend is uiterst simpel. Zo heeft de tweecilindermotor een inhoud van slechts 375 cc. In al die jaren is deze motor niet veranderd. Wel wist men telkens iets meer vermogen uit het blok te halen. Zo levert het oermodel slechts acht PK, terwijl de laatste exemplaren zelfs meer dan 30 paardekrachten tellen. Ook hadden de eerste exemplaren geen dashboard. Wilde je weten of je nog met de tankinhoud naar huis kon, dan stapte je maar uit om een stok in de tank te steken. En de voorruit moest je maar handmatig schoonhouden, want de ruitenwissers waren handbediend.

De cijfers
De 2CV kent een zeer lange looptijd. De auto is geproduceerd tussen 1948 en 1990. In die maar liefst 42 jaren zijn er zeker vier miljoen van de band gerold. Tel je echter de populaire Besteleend mee, dan stijgt het productieaantal tot maar liefst 5,3 miljoen. Tegenwoordig zijn de meeste Eenden wel op de schroothoop beland. Wie nog een gaaf exemplaar in zijn bezit wil krijgen, moet diep in de buidel tasten. Een vraagprijs van vijftien ruggen is niet ongewoon in deze wereld.

Sjakies autoDe gifgroene Eend van Sjakie