Facebook viert tiende verjaardag

Het is de blauwdruk van elk internetsucces: begonnen op een zolderkamer door jonge, ambitieuze techneuten, omarmd door miljoenen gebruikers en sindsdien uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Facebook, dat dinsdag zijn tiende verjaardag viert, volgde alle gebruikelijke stappen en behoort inmiddels tot de grootste internetbedrijven ter wereld.

Het sociale medium van wonderkind Mark Zuckerberg krijgt maandelijks bezoek van meer dan 1,2 miljard gebruikers, ruim een zesde van de totale wereldbevolking. Allemaal zien zij - via hun computer, tablet of telefoon - de strategisch geplaatste advertenties, die Facebook vorig jaar een omzet van bijna 7,9 miljard dollar (5,9 miljard euro) bezorgden.

Dat Zuckerberg op 4 februari 2004 al van zo'n goudberg durfde dromen, lijkt echter onwaarschijnlijk. De oprichter en topman begon toen samen met enkele kamergenoten een sociaal netwerk voor studenten aan de prestigieuze universiteit van Harvard. Vanwege het grote succes besloten zij de site ook open te stellen voor andere Amerikaanse studenten.

In september 2006 werden ook niet-studenten toegelaten tot Facebook en amper twee jaar later verscheen een Nederlandstalige versie van de site. Waar het netwerk aan het einde van zijn eerste jaar ongeveer een miljoen leden had, waren dat er vijf jaar later een slordige 350 miljoen. En elk kwartaal kwamen daar ongeveer honderd miljoen nieuwe gebruikers bij.

Gedurende die periode van enorme groei toonden verschillende bedrijven interesse voor de snelgroeiende internetonderneming. In 2006 zou Yahoo een bod van een miljard dollar hebben gedaan op Facebook, terwijl ook Google en Microsoft achter het internetconcern aanzaten. Een overname ketste echter telkens af.

Toen Facebook acht jaar bestond, besloot Zuckerberg het bedrijf gedeeltelijk naar de beurs te brengen. De aandelen in het bedrijf gingen voor 38 dollar per stuk over de toonbank, waardoor het sociale medium zijn waarde zag stijgen naar ruim honderd miljard dollar. Facebook kende daarmee de grootste beursgang van een internetbedrijf ooit.

Kort na de aandelenuitgifte zakte het aandeel in het internetbedrijf echter tot ver onder de introductiekoers. Beleggers maakten zich zorgen omdat Facebook nauwelijks geld verdiende aan advertenties op de mobiele versie van zijn site, terwijl het aantal mobiele bezoekers juist stevig steeg.

Vorig jaar kwam daar plots verandering in. De inkomsten uit mobiele advertenties namen steeds verder toe tot ruim 1,3 miljard dollar in het vierde kwartaal van vorig jaar. Dat was ruim de helft van de totale advertentie-inkomsten. Een jaar eerder was dat nog maar 23 procent van de totale inkomsten.

Toen beleggers doorkregen dat Facebook ook aan het groeiende mobiele gebruik kon verdienen steeg het aandeel weer fors. Waar het sociale medium in de eerste maanden van vorig jaar rond de 25 dollar koerste, steeg het aandeel in het laatste half jaar tot ver boven de introductiekoers.

Na de meest recente presentatie van de jaarcijfers vorige week was het waardepapier van het sociale netwerk even 62,57 dollar waard. Hoewel de koers sindsdien weer iets inzakte, lijkt Zuckerberg de twijfel bij beleggers na de beursgang voorlopig te hebben weggenomen. Tijdens het presenteren van de jaarcijfers keek de oprichter dan ook vol optimisme naar de toekomst, waarin hij 'ook de rest van de wereld' op zijn netwerk wil aansluiten.