Scarlett Johansson-reclame geweigerd

Twee februari is het weer zover: rond de 160 miljoen Amerikanen zitten dan aan de buis gekluisterd voor een avond Super Bowl, bestaande uit de kampioenswedstrijd van de American football-competitie, een groteske 'half time'-show en de duurste reclameblokken van het jaar.

Al decennia worden er reclames specifiek voor die reclameblokken gemaakt, waarvan de zendtijd 133.000 dollar per seconde kost. Frisdrankproducent SodaStream heeft er één gemaakt voor haar nieuwe product, met de titel 'Sorry, Coke and Pepsi.'

Om de wereldbevolking te overtuigen van de meerwaarde van het drankje, is de Amerikaanse actrice en zangeres Scarlett Johansson ingehuurd:

De reclame werd eergisteren geüpload en is inmiddels al drie miljoen keer bekeken. Johansson vertelt 'kon ik deze boodschap maar 'viral' laten gaan', waarna ze haar badjas uitdoet en zwoel de camera in kijkt.

Het filmpje zou voor de hypergevoelige Amerikanen echter regels overtreden omdat concurrenten Pepsi en Coca-Cola expliciet genoemd worden. Zendtijd in de Super Bowl-reclameblokken is SodaStream inmiddels geweigerd.

Update 18.48 uur:
Naar aanleiding van het filmpje is Scarlett Johansson zwaar onder vuur komen te liggen. SodaStream is namelijk een Israëlisch bedrijf dat haar producten ook aan de man brengt in de bezette Westelijke Jordaanoever.

Scarlett zou impliciet de bezetting van het Palestijnse gebied goedkeuren, door zich in te laten huren door SodaStream. In een verklaring stelt Johansson echter dat ze 'nooit een politiek statement heeft willen maken door met SodaStream samen te werken.'

Johansson stelt: "Ik ben voor economische samenwerking en sociale interactie tussen een democratisch Israël en Palestina. SodaStream geeft niet alleen om het milieu, maar ook om het bouwen aan vrede tussen Israël en Palestina." Zo zou het bedrijf aan beide zijden van de muur evenveel betalen en dezelfde arbeidsvoorwaarden en rechten garanderen.

Aan haar reclamepraatje voegt ze toe: "Ik geloof in bewust consumentisme en transparantie, en ik vertrouw erop dat de consument een eigen geïnformeerde keuze kan maken." Johansson sluit af met de vurige hoop op een snelle oplossing van het al decennia voortdurende conflict, in de vorm van twee aparte staten [die elkaar ook erkennen].

Ondertussen is SodaStream-CEO Daniel Birnbaum woedend over de afwijzing van de reclame. "Als ik mijn geld terug zou kunnen vragen zou ik de deal gráág afzeggen."