Reiziger vaker moedeloos van vervoerders

Reizigers in het openbaar vervoer worden steeds vaker moedeloos van de bureaucratie en de onpersoonlijke behandeling van de verschillende vervoerders. Dat staat in het jaarverslag van het OV Loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

De informatievoorziening aan reizigers liet vorig jaar nog altijd te wensen over en de versnippering in het openbaar vervoer is te groot, aldus het loket. De vervoerders werken onvoldoende met elkaar samen om tot een beter netwerk te komen. De versnippering geeft reizigers het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden met hun belangen.

Medewerkers van het OV Loket werden in 2013 meer geconfronteerd met de moedeloosheid van reizigers. Ze zijn volgens het loket soms lang bezig hun gelijk te halen, terwijl geen van de betrokken partijen de verantwoordelijkheid neemt om de reiziger ook gelijk te geven.

Vorig jaar kwamen er in totaal 6831 klachten binnen, 109 minder dan in 2012. De drukste maand was november, toen het OV Loket 1024 klachten ontving, een recordaantal. De meeste klachten gingen over de NS. Het spoorbedrijf kreeg er bijna 4500.