Minder overnames en fusies in Europa

Hoewel een economische crisis een goed moment is om andere bedrijven over te nemen en zo voorsprong te nemen op de concurrentie, waren Europese bedrijven vorig jaar betrekkelijk voorzichtig met hun uitgaven. Binnen de 28 lidstaten werd in 2013 twaalf procent minder uitgegeven aan overnames en fusies, zo blijkt vrijdag uit cijfers van MergerMarket.

In totaal gaven Europese bedrijven 631 miljard dollar (462 miljard euro) uit aan overnames en fusies. Daarmee was 2013 het slechtste jaar sinds 2009, toen net geen 470 miljard werd uitgegeven. Vooral in de technologie-, energie- en telecomsector werden afgelopen jaar relatief veel overnames gedaan.

Duurste Europese overname de aankoop van het Britse Virgin Media door de Liberty Global in juni van dit jaar. De Amerikaanse kabelaar betaalde in totaal bijna 24 miljard dollar voor het voormalige bedrijf van miljardair Richard Branson. Wereldwijd leidde Verizon de lijst, nadat het telecombedrijf Vodafone voor 124 miljard dollar uitkocht uit een samenwerkingsverband.

Ook twee Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar de top tien grootste overnames in Europa bereikt. KPN staat met de verkoop van de Duitse dochter E-Plus op de vijfde plaats met een bedrag van ruim elf miljard. Die deal met het Spaanse Telefónica moet overigens nog wel toestemming krijgen van de Europese Commissie.

DE Master Blenders 1753 staat op de zevende plek, met een bedrag van 8,6 miljard dollar. De koffiefabrikant werd vorig jaar gekocht door de Duitse investeerder Joh. A. Benckiser.