Steeds meer klanten virtuele telco's

Steeds meer consumenten kiezen niet voor KPN, Vodafone of T-Mobile voor hun telefoonabonnement, maar voor een aanbieder zonder eigen netwerk. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper.

Het marktaandeel van de zogenoemde virtuele merken (mvno's) lag in het derde kwartaal op 40,6 procent. Een kwartaal eerder was dat nog 39,5 procent. Een jaar geleden schommelde het percentage nog rond de 36.

In totaal zijn in Nederland 64 virtuele aanbieders actief, met 8,3 miljoen aansluitingen. Het grootste deel, 4,9 miljoen, loopt via de dertien virtuele merken die zijn gelieerd aan een van de grote telecombedrijven. Zo zijn Hi en Telfort de grootste mvno's in Nederland.

De overige 51 onafhankelijke mvno's bedienen samen 3,4 miljoen klanten. Dat is zeventien procent van de totale mobiele markt. Een halfjaar eerder was dit nog 16,5 procent. Van de onafhankelijke merken zijn Lebara en Lycamobile het grootst. Tele2 is volgens Telecompaper in opkomst als virtuele aanbieder.