Kerstinkopen VS beneden peil

Amerikaanse consumenten houden in de laatste week voor kerst hun hand op de knip. De verkopen in veel winkels lagen vorige week 3,1 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, zo bleek dinsdag uit cijfers van onderzoeksbureau Shoppertrak. Ook in de week ervoor lagen de verkopen al een kleine drie procent lager.

Het lijkt er daarmee op dat de shoppers hun geld eind november al hebben uitgegeven op 'Black Friday', de dag na Thanksgiving waarop het seizoen voor kerstinkopen traditioneel wordt afgetrapt. In november lagen de verkopen namelijk nog 3,4 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Traditioneel gaat Black Friday gepaard met hoge kortingen en lange openingstijden, maar dit jaar waren artikelen nog sterker afgeprijsd dan anders en bleven winkels soms ruim dertig uur achtereen open. De verkoopimpuls als gevolg van die acties maakt dat de totale verkoop dit totale kerstseizoen tot dusver twee procent hoger ligt dat vorig jaar op een slordige 220 miljard dollar (160 miljard euro).

De stijging is daarmee echter kleiner dan winkeliers voor aanvang van het winkelseizoen hadden voorzien. Zij rekenden op een groei van 2,4 procent en hopen daarom dat de verkoop op de laatste dagen voor kerst alsnog extra sterk aantrekt. In voorgaande jaren was dat ook het geval.