Detailhandel kan crisis niet langer bestrijden

Na zes kwartalen van omzetkrimp begint de zwakke consumptie haar sporen achter te laten in de Nederlandse detailhandel. Het aantal faillissementen in de sector bereikte in het derde kwartaal het hoogste punt ooit gemeten, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag bekend. Toch worden de detailhandelaren iets optimistischer over de toekomst.

Bijna 250 detailhandelaren moesten vorig kwartaal hun deuren sluiten, een stijging van veertig procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Sinds het statistiekbureau twintig jaar geleden begon met zijn metingen, is een dergelijk aantal faillissementen nog niet voorgekomen. Over de eerste negen maanden van dit jaar gingen in totaal 670 winkeliers op de fles.

De Nederlandse detailhandel kampt al tijden met teruglopende verkoop. Ook tussen juli en september nam het aantal verkochte producten weer af, met vier procent in vergelijking met een jaar eerder. Omdat de prijzen de afgelopen anderhalf jaar onvoldoende stijgen om die krimp te kunnen opvangen, komen detailhandelaren netto in het rood uit.

De omzet van de ondernemers in de sector daalt daardoor al sinds het tweede kwartaal van vorig jaar. Vooral verkopers van elektronica hadden het vorig kwartaal zwaar. Hun inkomsten daalden met dertien procent, de sterkste krimp in vier jaar tijd. Ook bouwmarkten en woonwinkels kenden echter een moeizaam kwartaal.

De ondernemers worden dan ook nauwelijks positiever over de situatie waarin ze verkeren. Wel kijken ze met meer optimisme naar de komende maanden. Zo denken steeds meer handelaren dat hun omzet in het vierde kwartaal weer gaat stijgen. Ook verwachten ze dat de economische tegenwind langzaam gaat liggen.