FOK!toen: Warcraft

Warcraft: Orcs & Humans kwam uit op 23 november 1994 en was gemaakt door Blizzard. Het spel was een antwoord op Dune II: The Building of a Dynasty, het toenmalig regerende RTS-spel. Een belangrijk verschil met Dune II was de overeenkomsten tussen de twee partijen. De orcs en mensen hadden beide werkers, melee-vechters en vechters die van afstand enorme schade konden doen. In Dune II verschilden de eenheden juist er veel tussen Harkonen, Atreidis en Ordos. Het belangrijkste verschil is dat Warcraft het eerste RTS-spel met multiplayer was. Je kon tegen menselijke tegenstanders vechten op random gegenereerde mappen.

Warcraft: Orcs & Humans

Warcraft was, misschien tegen je verwachting in, geen enorm succes. Het spel kwam zelfs in een aantal winkels veel later uit. Maar door shareware kwam het spel in vele handen van gamers, zodat de titel langzamerhand erg bekend werd. Het verkocht uiteindelijk aardig. En dat was nodig, want Blizzard stond al een tijdje in het rood. Warcraft heeft dus niet alleen gezorgd voor een RTS-oorlog tussen ontwikkelaars in de jaren negentig, maar ook voor al die titels die we later zouden spelen als Diablo, Starcraft en natuurlijk World of Warcraft.

In 1996 bracht Blizzard Warcraft II: Tides of Darkness uit. Met SVGA-graphics, dus een hogere resolutie van 640x480 en de grappige stemmetjes van de eenheden als je ze te vaak aanklikte. Deed je hetzelfde bij een schaap of zeehond dan ontplofte deze. Maar dat was niet eens de grootste verandering. Dat was de zogenaamde 'Fog of War' wel. Je kreeg de kaart niet in één keer te zien, maar eenmaal de kaart duidelijk gemaakt, kreeg je een mist over het gebied waar je geen eenheden had staan. Zo kon je alsnog een verrassingsaanval krijgen.

Warcraft 2

De AI van de computer was ook veel beter geworden, geen stomme pathfinding-problemen of de regel: 'de computer valt eenheden aan die het meest linksboven zijn', zoals de airstrike van de computer in Command & Conquer dat wel deed. Er kwamen in het spel voor het eerst eenheden voor die over of in water konden aanvallen. De duikboten bij de mensen en de schildpadden bij de orcs en ook de slagschepen en transportunits gaven nieuwe strategische elementen. Hiervoor had je een derde resource nodig, olie. Dus ook olieplatformen moesten verdedigd worden tegen de vijand.

Warcraft II werd een absolute hit. De RTS-markt werd daarna een tijd gedomineerd door de uitgevers Westwood en Blizzard. Blizzard kwam nadien nog met een patch die multiplayer over internet mogelijk maakte. Het IPX-protocol werd gebruikt voor locale LAN-games, maar software, Kali genaamd, zorgde ervoor dat het IPX-protocol gebruikt kon worden om spelletjes over het internet te spelen. Hierdoor ontstond een grote online community met clans en verschillende competities. De expansie Warcraft II: Beyond the Dark Portal introduceerde weer een nieuw concept dat we nog steeds in hedendaagse games vinden: heroes. Dit zijn extra sterke versies van een bepaald type eenheid. Ze deden extra schade aan eenheden en gebouwen en hadden veel meer levenspunten. Onder andere de bekende Deathwing, die veel mensen uit World of Warcraft kennen, was geboren in de verhaallijn.

World of Warcraft

Daarover gesproken, World of Warcraft kwam op dezelfde dag uit in Noord-Amerika en Australië. Op 23 november 2004, tien jaar na Warcraft: Orcs & Humans, zou het leven er van vele gamers anders uit gaan zien. Ziekmeldingen, spijbelen, alle truukjes werden er uit de kast gehaald om in de online wereld van Azeroth te kunnen zijn als orc, mens of elf. World of Warcraft is een enorme hit en heeft gezorgd dat de lat erg hoog is gelegd voor alle andere MMO’s. Met een komende expansie volgend jaar, de vijfde alweer, is het spel nog springlevend, en de wereld van Azeroth nog steeds goed bevolkt. Na negen jaar kun je van weinig andere spellen zeggen dat ze nog steeds gespeeld worden.

Warcraft heeft nog gezorgd voor twee games. Natuurlijk is er nog het spel Warcraft III: Reign of Chaos, dat in 2002 uitkwam. Het digitale kaartspel Hearthstone: Heroes of Warcraft, dat volgend jaar moet uitkomen, is ook gebaseerd op de wereld van Azeroth en zijn inwoners. Blizzard had zelfs een point & click adventure in de maak, maar helaas is deze geannuleerd, omdat het de hoge standaarden van het bedrijf niet zou halen. WarCraft Adventures: Lord of the Clans is nooit uitgekomen, terwijl het zo goed als af was. Stemacteurs, onder andere Peter Cullen, de beroemde stem van Autobot-leider Optimus Prime, hadden alles al ingesproken, maar het was voor niets. Het spel zal waarschijnlijk het levenslicht niet meer zien.

Warcraft Adventures

Het siert Blizzard dat ze hun goede imago in stand willen houden, ondanks dat het een flinke investering heeft gekost. Warcraft is in ieder geval niet meer weg te denken in de gameswereld. Of er ooit nog een singleplayer Warcraft RTS komt is niet bekend, maar zeker is dat de fans het graag willen zien.