Weer boete voor KPN na achterstellen concurrentie

KPN heeft woensdag opnieuw een boete gekregen omdat het als netwerkbeheerder concurrenten heeft achtergesteld. Het telecombedrijf kreeg ditmaal van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vier boetes van in totaal bijna 973 duizend euro vanwege de benadeling van andere partijen die breedbandinternet aanbieden in 2009 en 2010. KPN gaat in beroep.

De boetes pakten hoger uit dan gebruikelijk omdat KPN al vaker in de fout ging. Ook heeft het telecombedrijf niet zelf aan de bel getrokken, zoals met de ACM is afgesproken in gedragsregels. De verhogingen van de boetes variëren van twintig tot honderd procent.

KPN is eigenaar van glasvezel- en kabelnetwerken. Het bedrijf is verplicht daar concurrenten op toe te laten. Om het telecombedrijf als gecombineerde netwerkbeheerder en aanbieder geen voorsprong te geven, is het echter ook verplicht concurrenten twee maanden van tevoren in te lichten als er nieuwe diensten worden geïntroduceerd, zoals snellere verbindingen.

"Op deze manier krijgen concurrenten van KPN de kans om consumenten een alternatief aan te bieden", legt de ACM uit. Zo kunnen concurrenten dezelfde dienst gaan aanbieden of hun prijs verlagen van hun huidige producten. "Zo ontstaat meer keuzevrijheid voor de consument."

KPN betwist de boetes echter, laat het woensdag weten. Volgens het telecombedrijf was de ACM destijds niet duidelijk over de termijn waarbinnen het telecombedrijf de concurrenten moest inlichten. Volgens KPN werd in de toenmalige regels gesproken van 'een redelijke termijn, van in beginsel minimaal twee maanden'. Volgens KPN was dat niet eenduidig. De ACM heeft de regel in 2012 aangepast in 'een termijn van minimaal twee maanden'.