Dirk opent aanval op AH

Dirk van den Broek wil in de Randstad uitbreiden met kleinere winkels. Dat bevestigt de directeur van moederbedrijf Detailhandelresult Groep, Aart van Haren, maandag na berichtgeving van Distrifood. De keten opent hiermee de aanval op Albert Heijn, die nu de meeste kleine supermarkten uitbaat in de grote steden.

Komend jaar worden zeker een tiental kleine winkels geopend. "Ik heb de getekende contracten al gezien", stelt Van Haren. Nu zijn er ongeveer honderd winkels met het logo van Dirk van den Broek, Digros of Bas van der Heijden op de gevel.

"We merken dat consumenten juist in de grote steden een supermarkt vooral dichtbij willen hebben zitten", verklaart de directeur de stap. "Klanten zijn daar minder gericht op een groot assortiment." De grote concurrent, Albert Heijn, heeft volgens Van Haren al bewezen veel omzet uit kleine winkels te kunnen halen. "We willen onszelf niet buitenspel zetten."

De formule van Dirk van den Broek leende zich volgens de directeur tot nu toe niet voor kleinere winkels. De winkels zijn nu doorgaans gevestigd in panden van meer dan negenhonderd vierkante meter. De winkelformule is echter aangepast, zodat de supermarkt past in een pand van vijf- tot zeshonderd vierkante meter.