'Likes voor goede doelen zijn slecht'

Ze zijn tegenwoordig helemaal hip, de Facebook-pagina's en -posts voor goede doelen. Met één druk op de 'Like'-knop kun je je steun uitspreken voor de goede zaak. Miljoenen mensen doen eraan mee, maar critici vinden het luiigheid vermomd als sociaal engagement. En die laatsten lijken nu gelijk te krijgen.

Onderzoekers van de University of British Colombia in Canada lieten mensen eerst een gratis symbool van sympathie voor een goed doel doen, zoals het steunen van een Facebookgroep, het dragen van een button of het tekenen van een petitie. Vervolgens vroegen ze de mensen om een donatie te doen voor het goede doel.

Na analyse van de data kwamen de onderzoekers tot een duidelijke conclusie: "Ons onderzoek toont aan dat als mensen hun steun voor een goed doel openlijk op sociale media kunnen uitspreken, ze vervolgens minder vaak een donatie doen aan dat goede doel." Ze denken dat dit komt doordat de publieke steun voldoende is om de drang te stillen om de mooie sier te maken.

De ontdekking is vooral van belang voor goede doelen zelf: "Goede doelen nemen onterecht aan dat ze betere steun zullen krijgen door via sociale media in contact te komen met mensen." Cynici wezen deze methode al langer af. Zij vreesden dat mensen daardoor zouden worden tot 'slacktivists', een portmanteau van het Engelse 'slack' oftewel 'laks', en 'activist'.