'Vertraagde vliegpassagier zelden gecompenseerd'

Luchtvaartmaatschappijen wijzen 95 procent van alle compensatieverzoeken die reizigers na een vertraging of annulering van een vlucht indienen meteen af. Om het geld waar zij recht op hebben te krijgen moeten reizigers een lange adem hebben en vaak een betaalde bemiddelaar inschakelen, concludeert de Consumentenbond uit een eigen onderzoek.

De bond ging na hoe het panelleden verging die na vertraging recht hadden op schadevergoeding en een compensatieverzoek indienden. Directeur van de Consumentenbond Bart Combée noemt de uitkomsten schokkend. Slechts twintig procent van de luchtvaartmaatschappijen honoreerde de claim uiteindelijk. "Maar wel pas na heel lang duwen en trekken en het inschakelen van een bemiddelingsbedrijf."

Ryanair zou in veel gevallen helemaal niet thuis geven, terwijl het een toeslag van 2,50 euro per ticket rekent sinds de invoering van de compensatieregeling. Transavia zou een 'see you in court'-houding laten zien. Luchtvaartmaatschappijen zouden vaak 'overmacht wegens technisch mankement' als reden aanvoeren om geen compensatie te geven. Volgens de Consumentenbond is dat voor het Europees Hof zelden een geldig argument.

Nu hebben reizigers overigens na een vertraging van meer dan drie uur recht op compensatie, maar de Europese Commissie wil dit oprekken naar minimaal vijf uur en twaalf uur op lange vluchten. De Consumentenbond is daar fel op tegen.