Een op zeven banen weg bij ProRail

ProRail wil de komende drie jaar zeshonderd banen schrappen. Dat komt overeen met ruim veertien procent van het totale aantal arbeidsplaatsen bij de spoorbeheerder, bevestigen de spoorbeheerder en FNV Bondgenoten dinsdag. Bij de reorganisatie wil ProRail gedwongen ontslagen voorkomen.

FNV Bondgenoten heeft in mei afgesproken met ProRail dat er tot 2017 geen gedwongen ontslagen zullen vallen bij eventuele reorganisaties. Dat is vastgelegd in de cao. De banen verdwijnen de komende jaren dan ook door natuurlijk verloop, aldus de vakbond.

Het zijn met name kantoorbanen en ondersteunende functies die verdwijnen, zegt de spoorbeheerder in een toelichting op de reorganisatie. Bij ProRail staan in totaal 4200 werknemers op de loonlijst.

Het inkrimpen bij ProRail is het gevolg van de bezuinigingen die het staatsbedrijf de komende jaren moet doorvoeren. ProRail moet van het kabinet voor ongeveer 250 miljoen euro snijden in de uitgaven op beheer, onderhoud en eenmalige projecten. Op het hoofdrailnet, dat wordt geëxploiteerd door de NS, moet de beheerder 110 miljoen euro per jaar besparen.

Reizigersclub Voor Beter OV is boos over de bezuinigingen: 'Ons Kabinet gedraagt zich als de toenmalige Britse premier Thatcher, die ooit door enorme bezuinigingen op het Britse spoor een onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk vervoersysteem op haar geweten had. De bezuinigingen die ProRail worden opgelegd zijn onaanvaardbaar. Straks staat ProRail in de schijnwerpers als onbetrouwbare infrabeheerder, terwijl de werkelijke schuld in politiek Den Haag ligt.'