Supermarktoorlog slecht voor positie werknemers

Supermarktmedewerkers worden het slachtoffer van de aanstaande supermarktoorlog. Dat stelt CNV Dienstenbond zondag. Albert Heijn verlaagt maandag duizend artikelen permanent in prijs. Volgens deskundigen moeten andere supermarkten wel volgen en is een prijzenoorlog op komst.

"De moordende concurrentie tussen supermarkten leidt nu al tot veel goedkope en flexibele arbeid, een nieuwe supermarktoorlog zal nog meer druk leggen op de medewerkers", vrees de vakbond. "Zij betalen uiteindelijk de goedkope boodschappen van de consument."

De vakbond brengt de supermarktoorlog van 2003 in herinnering. "Supermarktpersoneel is vanaf die tijd vooral als kostenpost gezien en dat heeft geresulteerd in een verregaande uitholling van het werk in de winkels", zegt cao-onderhandelaar Fedde Monsma in een verklaring.

Supermarkten omzeilen geregeld de cao. "Afhelpkwartiertjes die niet uitbetaald worden, roosters die dagelijks gewijzigd worden, vakantiedagen afschrijven als je ziek bent, eerder naar huis gestuurd worden zonder compensatie, oproepkrachten die structureel ingeroosterd worden, etc." Het wordt volgens Monsma zeker voor oudere medewerkers steeds moeilijker om een volwaardige boterham te verdienen in de supermarkt.

In de huidige cao-onderhandelingen doen werkgevers geen toezeggingen over een loonsverhoging, vervolgt Monsma. "Ze willen alle toeslagen afschaffen, behalve (voorlopig nog!) de zondagstoeslag." Ook zouden werkgevers zo veel mogelijk banen willen opknippen met contracten van minder dan twaalf uur per week, zodat geen sociale premies betaald hoeven te worden, aldus de vakbondsonderhandelaar. Onder de cao vallen ruim 260 duizend medewerkers.

Albert Heijn zou vooral klanten terug willen halen bij Lidl. Die prijsvechtsupermarkt kreeg er in een jaar tijd zo'n 360 duizend huishoudens bij uit de 'harde kern' van trouwe klanten van Albert Heijn, stelde marktonderzoeksbureau GfK zaterdag in het AD.

"Verkopen zonder marges of zelfs daaronder kan geen enkele winkel", weet Fedde Monsma. "Die kosten moeten terugverdiend worden en de ervaring leert dat dat voor een groot deel ook van medewerkers gehaald wordt. De supermarktmedewerker betaalt uiteindelijk de goedkope boodschappen voor de consument."