'Oplopende tekorten voedselbanken'

Nederland • 07-09-2013 @ 08:07 •   dm static
print 

Voedselbanken in Nederland moeten hun voedselpakketen verkleinen en wachtlijsten aanleggen door een toestroom van nieuwe armen en een afname van de hoeveelheid voedsel die wordt aangeboden. Dat meldt de Volkskrant zaterdag op basis van een rondgang.

Supermarkten en producenten hebben minder voedsel over vanwege de crisis en burgers zijn om die reden minder vrijgevig, stelt de krant. Voedselbanken in Drenthe, Noord-Holland en Arnhem zijn genoodzaakt kleinere pakketten te maken. In Limburg-Zuid en Utrecht zijn wachtlijsten ingevoerd voor honderden gezinnen.

De Nederlandse regering maakt al jaren geen gebruik van een Europees voedselhulpprogramma voor armen, omdat zij armoedebeleid een nationale kwestie vindt. "Een ten hemel schreiend standpunt, als je weet dat veel armen in Nederland nu niet geholpen kunnen worden door de Voedselbank", zegt voorzitter van Voedselbanken Nederland Leo Wijnbelt in de krant. "Tienduizend kinderen gaan 's morgens met honger naar school. Dat zou niet nodig hoeven zijn."

Nederland telt honderdvijftig voedselbanken die wekelijks zeventigduizend huishoudens van voedsel voorzien.


Bron: Novum


5075 views / 194 reacties
Reacties op dit bericht
25  van 194 reacties op deze pagina. (25 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4
userIcon
Was het een tijd geleden niet zo dat ze broden weigerden als ze ongesneden waren? En dat aangeboden B-merken ook niet goed genoeg waren?
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:15 schreef Grimi het volgende:
Het is toch ook godsgeklaagd dat het uitkeringtrekkende volk ook nog eens gratis voedsel bovenop de uitkering moet krijgen. Vervang die voedselbanken maar door gaarkeukens, veel goedkoper en efficienter.
Goh je zou er bijna jaloers op worden

Blij dat ik het niet nodig heb, je zou nu maar eens je baan verliezen en niet eens meer je koelkast kunnen vullen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:32 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


je kunt je geld maar 1x uitgeven, als die mensen een smartphone, benzine en sigaretten belangrijker vinden dan eten dan kiezen ze er zelf voor.
Want alle uitkeringstrekkers hebben dat natuurlijk?

Hoe is dat nou, leven in een zwart,wit wereld?
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:20 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


ja maar hoe kunnen ze anders brandstof voor hun auto kopen, sigaretten kopen en een iphone hebben?
de voedselbank heeft een eis dat je bv geen auto mag hebben, tenzij het echt noodzakelijk is, ook mobiele telefoons worden nagetrokken of deze niet te duur zijn. er komt een medewerker bij aanvraag langs die alle papieren van uitgaven en inkomen wilt inzien. deze zal dan ook aangeven of er bespaart kan worden op zaken.

alleen met roken geef ik je gelijk, dat is zeker iets wat je kan stoppen.
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:39 schreef von_manstein het volgende:
[..]


Er bestaat ook nog zo iets als eigenverantwoording. Het moet niet iemand anders zijn problem worden omdat iemand zijn baan is kwijt geraakt en geen spaargeld heeft om 3 maanden te kunnen overbruggen. (welke je ongeveer nodig hebt om een WW/bijstand aan te vragen incl eerste betaling).
3 maanden spaargeld ?
- Ten eerste duurt een aanvraag geen 3 maanden
- Ten tweede (tenzij op staande voet) weet je nu bv al dat je per 1 november niet hoeft terug te komen dus heb je zelfs geen spaargeld nodig tenzij je tot het laatste moment wacht met aanvragen

Maar het belangrijkste is dat je met een WW vrijwel zeker niet in aanmerking komt voor de voedselbank

En wanneer je een auto hebt (die je vaak nodig hebt om werk te vinden zeker wanneer je niet in of bij een stad woont ) dan mag je waarschijnlijk geen spaargeld hebben (in de bijstand)

Een hoop van deze mensen zit ook nog in de schuldsanering
userIcon
En ja hoor, daar is ie weer, de mythische uitkeringstrekker met zijn grote auto, zijn flatscreen en zijn dure gadgets.

Voor de goede orde: je komt pas in aanmerking voor een pakket als je, als volwassene, een leefgeld van § 180 per maand hebt. Wie zo weinig heeft, heeft die auto echt wel verkocht en die flatscreen naar de lommerd gebracht.
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:41 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Er zijn wel erg veel uitkeringstrekkers die niet zonder hun enige pleziertje kunnen, een paar grote honden bezitten, een enorme flatscreen en uiteraard een iPhone. Dat alles zonder te werken. Als ik dat zie, dan trek ik de enig logische conclusie: het mag allemaal wel wat eerlijker in dit land.
Kom eens met cijfers ?
Maar de 'goeden' moeten dan maar onder de 'kwaden' lijden ?
Of wacht, alle bijstandstrekkers zijn zo natuurlijk
userIcon
Blijft grappig om te zien dat, als iemand na bijv. 25 jaar werken zijn baan verliest, hier op Fok meteen voor paria wordt uitgemaakt. Vaak ook nog door diegenen die amper een paar jaartjes erop hebben zitten of nog onder moeders vleugeltjes zitten.

quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:39 schreef von_manstein het volgende:
[..]


Er bestaat ook nog zo iets als eigenverantwoording. Het moet niet iemand anders zijn problem worden omdat iemand zijn baan is kwijt geraakt en geen spaargeld heeft om 3 maanden te kunnen overbruggen. (welke je ongeveer nodig hebt om een WW/bijstand aan te vragen incl eerste betaling).
Betaal jij even al je genoten kinderbijslag, scholingskosten ed. terug en snel graag. Want eigenverantwoording toch? Moet niet mijn probleem zijn namelijk dat jouw moeder haar benen niet bij elkaar kon houden.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:39 schreef von_manstein het volgende:
[..]


Er bestaat ook nog zo iets als eigenverantwoording. Het moet niet iemand anders zijn problem worden omdat iemand zijn baan is kwijt geraakt en geen spaargeld heeft om 3 maanden te kunnen overbruggen. (welke je ongeveer nodig hebt om een WW/bijstand aan te vragen incl eerste betaling).
Tot je zelf je baan kwijt raakt, je rekeningen niet kunt betalen. Met een huis zit die je aan de straat stenen niet kwijt raakt.

Het is zo makkelijk te oordelen als je er zelf niet in zit
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:41 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Er zijn wel erg veel uitkeringstrekkers die niet zonder hun enige pleziertje kunnen, een paar grote honden bezitten, een enorme flatscreen en uiteraard een iPhone. Dat alles zonder te werken. Als ik dat zie, dan trek ik de enig logische conclusie: het mag allemaal wel wat eerlijker in dit land.
Ik ken niet zoveel mensen met een uitkering, dus zou niet weten of ze allemaal dure spullen hebben.
Jij blijkbaar wel?

In mijn close groep zit 1 bijstands moeder zij heeft die spullen niet.
Wat een gehak op die uitkeringstrekkers, je kunt ze allemaal wel stigmatiseren door de 10 of 15% echte uitvreters maar kom op zeg.
Overal zijn uitvreters en profiteurs, ligt er maar aan op welke schaal ze het doen of ze een schouderklopje krijgen of gebasht worden.
In deze tijd is een uitkering/faillissement/schuldsanering/voedselbank niet ver weg meer.
Maar propaganda werkt nog steeds blijkbaar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:53 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


kinderbijslag en studiefinanciering kan idd ook afgeschaft worden.
Probleem is, voor jou hebben we al betaald, kom op ik wil mijn geld terug vuile uitvreter!
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:49 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


idd lonen omhoog en uitkeringen en huursubsidie enzo omlaag.
De lonen hoeven daarvoor niet eens omhoog, gezien de belastingen omlaag kunnen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:56 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
De lonen hoeven daarvoor niet eens omhoog, gezien de belastingen omlaag kunnen.
Vertrek naar de VS, daar is precies te vinden wat jij graag wil. Of ben je daar te schijterig voor? Hoeven de achterblijvers geen rekening meer te houden met jouw deel van het sociale vangnet en HRA, dat scheelt weer.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:58 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


ik heb niet gestudeerd, voor de kinderbijslag moet je bij me ouders zijn.
Nee, nee, eigenverantwoording! Jij hebt er van geprofiteerd.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:50 schreef eP2e het volgende:
Blijft grappig om te zien dat, als iemand na bijv. 25 jaar werken zijn baan verliest, hier op Fok meteen voor paria wordt uitgemaakt. Vaak ook nog door diegenen die amper een paar jaartjes erop hebben zitten of nog onder moeders vleugeltjes zitten.
Tja, vanaf de zolderkamer lijkt het allemaal zo gemakkelijk. En natuurlijk gaan zij later wel allemaal een topsalaris verdienen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:58 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


ik heb niet gestudeerd
Maar waarschijnlijk wel tot in elk geval je zestiende op school gezeten. Dat is ook niet gratis.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:00 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
maar ik ken wel mensen die er professioneel mee te maken hebben. Alle vooroordelen die ik heb opgesomd zijn waar, en nog wel erger vaak ook.
Vreemd, ik ken ook wel mensen die er professioneel mee te maken hebben gehad en die zeggen precies het tegenovergestelde van wat jij nu beweert. Mmm... vreemd.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:05 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


is goed ik betaal het allemaal terug, als nu per direct alle uitkeringen worden stopgezet van alle uitvreters die niks willen doen.
Oh, er moet weer wat tegenover staan, schiet niet echt op met die eigenverantwoording.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:00 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Ik ken prive geen enkele uitkeringstrekker (op Aowers na, en een enkel WIA geval), maar ik ken wel mensen die er professioneel mee te maken hebben. Alle vooroordelen die ik heb opgesomd zijn waar, en nog wel erger vaak ook.
Oh op die fiets, via via via

Voedselbank heeft een heel eisen pakket zoals het niet mogen hebben van een auto of spaar geld.
En nu zul je overal 'slechte' tussen hebben zitten.
Niet alles is namelijk zwart wit

Voor dat je in de rij moet gaan staan bij de voedselbank ben je best al ver lijkt mij.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:08 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


dat klopt niet want ik zie er vaak genoeg auto's staan, en dan laden ze de spulletjes over in albert heijn tassen
Jij hebt tijd om buiten bij een voedselbank te gaan staan kijken?
Wauw zeg, zou niet eens weten waar ze zitten.
Laat staan dat ik ga kijken in wat voor tassen ze hun spullen stoppen
userIcon
"Arme mensen bestaan niet en volgens die lieve mensen op het internet is papa gewoon te lui om harder te werken! Daarom heb jij geen ontbijt deze week lieverd."
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:58 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


ik heb niet gestudeerd, voor de kinderbijslag moet je bij me ouders zijn.
En daarmee ook de basisschool, middelbareschool , inentingen, lokale sportverenigingen overgeslagen, etc. Oh nee het is de schuld van je ouders zomaar zonder jouw medeweten geld trekken van de gemeenschap, wat een hufters.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 08:21 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


dat zal me niks verbazen als je die klagende uitkeringstrekkers zag bij camping powned.
Rikkerdeflikker toch op. Alsof die paar tokkies, die Powned heel bewust opzoekt, representatief zijn voor alle uitkeringsgerechtigden. Of geloof jij ook, dat alle Achterhoekers zo zijn als in "Het Wilde Oosten"?
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:07 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


ik heb nog nooit gratis geld aangenomen hoor omdat ik geen werk had. kijk eerst is naar jezelf.
Geen kinderbijslag, geen studiefinaciering, geen zorgkostenvergoeding, geen HRA, geen huursubsidie enz. enz. en als je werkloos raakt dan vraag jij geen WW aan, laat staan bijstand, nooit in je leven heb of ga je ook maar 1 cent gemeenschapsgeld innen. Man, jij bent de ideale Nederlander.
userIcon
quote:
Op zaterdag 7 september 2013 @ 09:08 schreef rikkerdeflikker het volgende:
[..]


dat klopt niet want ik zie er vaak genoeg auto's staan, en dan laden ze de spulletjes over in albert heijn tassen
Ik zie ze altijd in Porsches en Aston Martins aankomen. Wat doe jij daar eigenlijk dat je dat vaak daar ziet, moet je niet werken om die tijd?
25  van 194 reacties op deze pagina. (25 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 16:41 Burgers gaan in beroep tegen Plasterk om NSA-vonnis18
» 16:04 'Alle slachtoffers vrijdag in Nederland'15
» 15:52 Huis Maria Poetin bewaakt60
» 15:34 Vliegtuigen om 15.50 uur verwacht30
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's