FOK!auto: de APK

Jaarlijks worden er door circa 29.000 APK-keurmeesters in Nederland circa zeven miljoen APK's  uitgevoerd. Elke auto-eigenaar moet eraan geloven: de Algemene Periodieke Keuring. Maar wat wordt er eigenlijk gedaan tijdens de APK?

Sinds 2009 mogen auto's met een Nederlands kenteken ook in België gekeurd worden bij bepaalde keuringsstations. Deze worden door de Dienst Wegverkeer (RDW) aangewezen. Vanaf 2012 loopt er ook in Spanje een proef waarbij auto's met een Nederlands kenteken ook gekeurd mogen worden bij een aantal ITV- keuringsstations. In 1999 is er besloten om ook de kilometerstand door te geven aan de Nationale Autopas (NAP) tijdens een APK-keuring.  

Ga je niet akkoord met de goedkeur of afkeur van je auto, dan kan je in beroep gaan tegen de keuring. De kosten hiervan zijn €45,-. Indien het voertuig onterecht goedgekeurd of afgekeurd is krijg je de €45,- terug.

APK: geen wassen neus maar enorm karwei
De APK wordt vaak afgedaan als een wassen neus en zou niets voorstellen. Maar zoals je hieronder ziet, wordt een het en ander onder een strenge inspectie gecontroleerd. Om te controleren of de APK-keurmeesters hun werk goed doen, heeft de RDW steekproefcontroleurs aangenomen. 

De steekproefcontroleurs worden via een geautomatiseerd systeem aangestuurd en krijgen informatie op hun mobiele telefoon over welk bedrijf ze moeten bezoeken, bij welke keurmeester een steekproef wordt uitgevoerd en welk voertuig het betreft.

Tijdens deze steekproef wordt de APK nog eens overgedaan. Mocht de APK-keurmeester een misser hebben gemaakt met de keuring, dan krijgt hij hiervoor strafpunten. Bij tien strafpunten mag de betreffende keurmeester niet meer keuren en afmelden. Hij zal dan naar een examencommissie toe moeten en opnieuw examen moeten doen.

Wat wordt er precies gecontroleerd?
Tijdens de Algemene Periodieke Keuring wordt een auto op de volgende punten gecontroleerd:

  • Motorruimte
  • Exterieur
  • Interieur
  • Onderzijde
  • Emissiegerelateerde systemen

De keuring in de motorruimte:

  • Het voertuigidentificatienummer moet goed leesbaar zijn, overeenkomen met de gegevens van de RDW en de plaatsing moet op de aangegeven plek zijn.
  • De stuurinrichting moet deugdelijk zijn gemonteerd, en de stuurhuishoezen en stuurkogelhoezen mogen niet gescheurd zijn.
  • De motorsteunen mogen gescheurd zijn, maar niet gebroken.
  • De accu moet deugdelijk gemonteerd zijn en de bedrading moet goed zijn geïsoleerd.
  • Het brandstofsysteem mag geen vloeistof lekken en een passende tankdop moet aanwezig zijn, zowel voor de benzinetank als de LPG-tank.

De keuring van het exterieur:

  • Alle portieren, inclusief de motorkap en het kofferbakdeksel, moeten goed sluiten.
  • Het kenteken moet overeenkomen met de gegevens van de RDW. Ook moet het blauwe vlak met EU- en NL-logo aanwezig zijn.
  • Het is verplicht om een linkerbuitenspiegel te hebben, rechts is niet verplicht indien er een binnenspiegel is gemonteerd met voldoende zicht naar achteren. Het glas van de spiegels mag niet gebroken of ernstig verweerd zijn.
  • De wielen moeten deugdelijk gemonteerd zijn en de velgen mogen geen ernstige vervorming hebben.
  • Alle verlichtingsarmaturen moeten deugelijk zijn gemonteerd.
  • Bumpers, deurklinken, spiegels etc. moeten deugdelijk zijn gemonteerd.
  • Alle verplichte verlichting moet werken en de juiste kleur hebben. Hieronder vallen twee stadslichten, twee of vier dimlichten, twee of vier grote lichten, twee achterlichten, twee richtingaanwijzers voor, twee richtingaanwijzers achter, aan beide kanten een richtingaanwijzer die van de zijkant te zien is, kentekenplaatverlichting achter, een mistlamp achter en een achteruitrijlamp.
  • Als er een trekhaak gemonteerd is, moet deze deugdelijk gemonteerd zijn en mag de kogel niet kleiner zijn dan 49mm.
  • Als er een verlichtingsarmatuur aan de achterzijde van het voertuig gescheurd is mag deze geen wit licht doorlaten, met uitzondering van de achteruitrijlichten.
  • Aan de achterzijde moeten twee retroreflectoren zitten
  • Als er andere wielen gemonteerd zijn mogen deze niet meer dan 30mm uitsteken en nergens aanlopen. Niet aanlopen betekent dat de band niet tegen het chassis aan mag komen, noch tegen wielkuipen en bumpers.
  • Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
  • Als er een derde remlicht gemonteerd is, dan moet deze in het midden boven de andere remlichten zijn geplaatst.
  • De ruitenwissers moeten goed wissen. Indien er aan de achterzijde van het voertuig ook een wisserblad zit, zijn aan de wisser aan de achterzijde geen eisen.
  • Mistlampen mogen alleen branden als de andere verlichting ook brandt. De achteruitrijverlichting mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld.

De keuring van de onderkant van de auto:

  • Dragende delen en de onderdelen die bijdragen aan de veiligheid van de auto mogen maar tot een bepaald percentage weggeroest zijn.
  • Draagarmen mogen onder geen beding doorgeroest zijn.
  • De uitlaat moet deugdelijk bevestigd en over de gehele lengte gasdicht zijn.
  • Banden mogen geen scheuren bevatten waar door het canvas zichtbaar is, geen breuken vertonen en het profiel moet minimaal 1,6mm zijn.
  • De veren mogen niet gebroken zijn.
  • De schokdempers mogen lekken, maar de werking moet wel in orde zijn.
  • Aan elke as mag mag 1 maat band zitten, geen thuiskomer, en de draairichting moet in orde zijn.
  • Wiellagers mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn.
  • Remslangen moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen geen scheuren of ernstige roestschade vertonen.
  • De aandrijfashoezen mogen niet gescheurd of lek zijn.
  • De moeren van de stuurinrichting moeten deugdelijk zijn geborgd.
  • Stuur- en fuseekogels mogen niet meer dan 1mm spelling hebben.
  • De handremkabel mag niet zijn gebroken of gescheurd zijn en moet op beide wielen werken.
  • De remmen moeten de minimale vertraging halen en het verschil op elke as mag niet meer dan 30% zijn met de remvertraging.

Controle banden profile diepte voor de APKControle bandenprofieldiepte. Deze band voldoet nog ruimschoots aan de eis.

Het mileu tijdens de keuring:

  • Bij auto's met een 'datum eerste toelating' na 31 december 2005 waarvan de hoofdbrandstof benzine of diesel is, wordt het EOBD uitgelezen. Het EOBD is het diagnosesysteem van de auto zelf, dat de milieugerelateerde systemen continu controleert. 
  • Bij benzine-auto's en auto's met een LPG- of CNG-systeem wordt er een uitlaatgasmeting uitgevoerd, onder andere om te meten hoeveel CO2 de auto uitstoot.
  • Bij diesels wordt er een roetmeting uitgevoerd, waarbij wordt gemeten hoeveel roet een diesel uitstoot.

Het uitlezen van het EOBD, voor een APK keuring
Het uitlezen van het EOBD bij een APK-keuring.