Detailhandel loopt veel omzet mis met Suikerfeest

Ondernemers in de Randstad kunnen met acties rond het Suikerfeest miljoenen extra omzet behalen. De meeste grote winkelketens weten echter niet hoe ze op de viering van het einde van de islamitische vastenmaand moeten inspelen. Dat stelt onderzoeksbureau Labyrinth/Extenzio. Moslims geven tijdens het Suikerfeest extra geld uit aan bijvoorbeeld kleding.

De detailhandel heeft te weinig aandacht voor lokale marketing, vaak worden acties enkel vanuit hoofdkantoren aangestuurd. Vier winkelketens hebben wel speciale acties tijdens het Suikerfeest, dat donderdag wordt gevierd. Het gaat om de HEMA, Douglas, Jumbo en Albert Heijn.

Vooral jongere moslims kopen extra dure producten zoals kleding, ondervond Labyrinth/Extenzio. Vrijwel niemand van de ondervraagde moslims deed geen extra uitgaven. De bestedingen lopen uiteen van honderd tot achthonderd euro. De jongeren zeggen meer uit te geven als er speciaal op het Suikerfeest zou worden ingespeeld.

Labyrinth deed onderzoek in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.