Energiebedrijf staat voor paal

Een energiebedrijf uit Nieuw-Zeeland heeft zich aardig voor paal weten zetten door een aanmaningsbrief te sturen naar… een lantaarnpaal. Meridian, want om dit bedrijf gaat het, wilde binnen zeven dagen geld zien, anders zou de stroom worden afgesloten.

De postbode wist zich waarschijnlijk geen raad met het adres dat ie van Meridian meegekregen had en besloot de brief maar bij het meest dichtstbijzijnde huis in de brievenbus te deponeren.  Dit tot grote verrassing van de familie Saleman. Na de brief een paar keer gelezen te hebben vielen twee dingen op: de adressering was incorrect en deze familie is helemaal geen klant van Meridian; zij halen hun stroom van een andere energiemaatschappij.

Clive, de man des huizes kwam er na nadere bestudering achter dat het om de buitenstaande lantaarnpaal moest gaan. Hij liep dus naar buiten en begon te kloppen op de paal, om te zien of er iemand thuis was. Toen dat niet het geval bleek en er op de paal ook geen brievenbus te vinden was, besloot hij maar de klantenservice van Meridian te bellen. Maar, zoals dat vaak gaat bij klantenservices, drong Clive niet echt door bij de medewerker van Meridian. De laatste bleef maar zeuren om 'meer gegevens' en kon zich waarschijnlijk niet goed voorstellen hoe bespottelijk de hele situatie was.

Volgens een woordvoerder van Meridian is de hele situatie het gevolg van een volledig geautomatiseerd adresseringssysteem.  Dezelfde woordvoerder is ervan overtuigd dat het eerste keer is dat ze een brief gepoogd hebben te sturen naar een lantaarnpaal. Ook is hij er ‘redelijk zeker van’ dat in de paal waarschijnlijk niemand thuis is.

Het energiebedrijf heeft inmiddels excuses aangeboden voor het ongemak.

 Een filmpje van het gebeuren is hier te vinden.