UPC's Horizon-mediabox nog steeds problematisch

De problemen met de nieuwe mediabox van UPC, Horizon geheten, zijn nog immer aanhoudend. Nieuwe klanten van de kabelaar ondervinden evenveel problemen als klanten die een half jaar geleden het product afnamen. Dit meldt de Consumentenbond in een recent verslag van een doorlopend onderzoek naar het televisieplatform.

Horizon werd in september gelanceerd als het nieuwe revolutionaire platform van UPC, dat de oude implementaties van digitale televisie zou moeten vervangen. Het Horizon-platform moest meer mogelijkheden bieden, prettiger werken en over de breedte de ervaringen met televisie kijken moeten verbeteren en vernieuwen. In plaats daarvan leidde het bij veel klanten tot problemen met de bediening, de kwaliteit van televisie of internet, of een verscheidenheid aan andere problemen. Dit leidde de Consumentenbond ertoe een doorlopend onderzoek te starten en regelmatig te rapporteren.

Uit de meest recente onderzoeksresultaten, samengesteld uit vragenlijsten die zijn ingevuld tussen maart en juli, blijkt dat de grootste problemen nog steeds het vastlopen van de mediabox zijn, alsmede het langzame menu. Ook haperingen, schokken in het beeld of het blijven hangen van het signaal wordt nog steeds ervaren. Daarnaast is opnemen van programma's nog steeds problematisch, zijn er moeilijkheden in het gebruik van de on demand-feature en kent de klantenservice nog steeds lange wachttijden.

De aanhoudende problemen leiden bij veel klanten tot de wil om het product op te zeggen. De Consumentenbond constateert dat veel klanten menen niet te kunnen opzeggen, maar adviseert dat bij aanhoudende klachten het recht om de dienst de beëindigen wel degelijk bestaat. De bond verwijst hierbij naar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten en biedt een stappenplan voor UPC-klanten.

UPC is op dit moment bezig met een landelijke uitrol van een grote update aan de Horizon-software, die de naam H2 krijgt. Een aantal klachten over de werking van de software zou hiermee verholpen moeten worden. Tegelijk met de update krijgen klanten een nieuwe afstandsbediening voor het apparaat. De update zou echter al een landsbrede installatie gehad moeten hebben, maar het is nog niet duidelijk wanneer alle klanten erover kunnen beschikken.