Nieuw offensief tegen plofkip

De afspraken die Albert Heijn en Jumbo met de pluimveesector hebben gemaakt voor het verbeteren van de leefomstandigheden van kippen zijn een wassen neus. Dat stelt stichting Wakker Dier, die woensdag in het AD een nieuwe campagne aankondigt.

Wakker Dier voert sinds begin vorig jaar campagne tegen de plofkippen, die zo snel groeien dat hun welzijn er ernstig onder lijdt. De strijd werd eerder dit jaar op een laag pitje gezet toen de supermarkten een akkoord hadden gesloten over de plofkip.

Het akkoord komt er volgens de stichting op neer dat de dieren iets meer ruimte krijgen en iets meer tijd krijgen om te groeien voor ze worden geslacht. Wakker Dier vindt de afspraken niets voorstellen. "Elke kip krijgt er een smartphone aan ruimte bij en ze worden niet na 42 dagen, maar 'pas' na 45 dagen geslacht", zegt campagneleider Sjoerd van de Wouw in de krant.

De organisatie wil klanten van de supermarkten er met nieuwe tv-spotjes die vanaf donderdag te zien zijn op wijzen dat de helft van de kippen voor slachting kreupel was en dat ze zijn 'volgepompt' met antibiotica.

Wakker Dier spreekt bedrijven die plofkip blijven gebruiken of verkopen publiekelijk aan. Veel bedrijven hebben plofkip inmiddels in de ban gedaan. Het gaat onder meer om Unilever, Olvarit, Johma en veel bedrijfskantines en ziekenhuizen. Volgens de stichting zijn er echter ook nog veel bedrijven, vooral supermarkten, die nog steeds plofkip verkopen.