'Beurshandelaren betalen voor voorkennis'

Als er iets is dat bankiers ons wijs proberen te maken, is het wel dat ze fatsoenlijke mensen zijn die gewoon een boterham willen verdienen. Toch doen ze voortdurend dingen die het tegendeel bewijzen. Zo is nu gebleken dat verschillende beurshandelaren grof geld neerleggen voor voorkennis.

Het nieuwsbedrijf Thompson Reuters heeft een deal met de University of Michigan. Die laatste geeft maandelijks de Consumer Sentiment Index (CSI) uit, een invloedrijk marktonderzoek dat beurzen kan doen stijgen of dalen. Voor één miljoen dollar per jaar, plus een deel van de winst, mag Thompson Reuters dat publiceren.

Omdat dat miljoen ook weer terug verdiend moet worden, maakt Thompson Reuters het onderzoek in twee delen bekend: betalende klanten en abonnees krijgen de data vijf minuutjes eerder te zien, om 9.55u. Pas klokslag tien uur wordt de data vrijgegeven aan het grote publiek. Oneerlijk voor Jan met de Pet, die geen fortuin overheeft voor een abonnement, zul je zeggen. Maar het wordt erger.

Speciale 'elitehandelaren' krijgen het zogenaamd 'ultra low latency distribution platform' aangeboden, vrij vertaald een distributieplatform met extreem weinig vertraging. Dit is een speciale methode, waarbij de data in een format wordt gegoten dat geschikt is voor geautomatiseerde handelsoftware. De 'extreem weinig vertraging' zit 'm in het feit dat die klanten de info twee seconden eerder krijgen.

Twee seconden eerder lijkt weinig, totdat je je beseft dat met de geautomatiseerde software in die twee seconden veel transacties kunnen worden volbracht. De laatste keer dat de CSI werd uitgegeven, op 17 mei, was er een enorme toename in handel te zien om exact 9.54u en 57.975 seconden. In de eerste tien milliseconden werden al zo'n honderdduizend transacties ondernomen.

Desgevraagd antwoorden verschillende economen aan CNBC dat ze de voorsprong 'oneerlijk' en 'achterbaks' vinden. Thompson Reuters heeft slechts aangegeven dat ze de voorsprong ooit publiek hebben gemaakt en wil verder niet reageren. Het is onbekend hoeveel de handelaars neertellen voor de voorkennis.