Geen 'Mohamed' op Coca-Cola-flesjes

Sinds kort heeft Coca-Cola een nieuwe reclameactie: ze verkopen flesjes met daarop voornamen, zodat iedereen een 'gepersonaliseerd' flesje kan kopen. Daarvoor hebben ze flesjes bedrukt met de 150 populairste voornamen in ieder land. Maar in verschillende landen ontbreekt één populaire naam: Mohammed.

Het Belgische weekblad Knack heeft eens geïnformeerd bij Coca-Cola. Een woordvoerdster van de Belgische branche van het bedrijf bevestigde dat ze geen flesjes met 'Mohamed' of welke vorm van die naam dan ook erop zouden uitgeven: "We hebben besloten Mohamed te weren omdat we niemand voor het hoofd willen stoten."

Dit gebeurde na overleg met een moslimsorganisatie. Hoewel het schijnbaar geen probleem is om de naam te geven aan mogelijke criminelen, apostaten of homoseksuelen, waarschuwde de organisatie dat 'bepaalde moslims het verkeerd zouden kunnen interpreteren' als 'Mohamed' op het etiket van diabetes-in-een-flesje zou verschijnen.

Niet alleen in België ontbreekt de naam. In Zweden, Frankrijk, het VK en Nederland staan flesjes met die naam ook niet in de rekken. De woordvoerdster benadrukt dat er apparaten zijn waarop iedereen z'n eigen naam kan ingeven. Daarmee kan men alsnog de naam op een flesje laten zetten.

Onderwijl is er in Israël al een grote ophef ontstaan rond de campagne. In dat land zijn populaire namen onder de aanzienlijke Arabische, Russische en Afrikaanse minderheden niet opgenomen in de lijst met populairste namen. Een Arabische Israëliër heeft al aangekondigd een klacht wegens discriminatie in te dienen.

Saillant detail is dat Coca-Cola lange tijd geen zaken heeft gedaan in Israël onder dreiging van een boycot door de veel grotere Arabische markt. Toen Coca-Cola in 1968 toch haar product begon te verkopen in Israël, besloten de Arabische landen tot een boycot die pas in 1991 opgeheven werd.