België bevestigt einde Italiaanse Fyra-trein

België stopt definitief met de Fyra-trein van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Dat heeft het Belgische spoorbedrijf NMBS vrijdag bekendgemaakt op een persconferentie. Het nieuws werd eerder op de dag al gemeld door de Gazet van Antwerpen.

De NMBS had drie treinstellen besteld bij AnsaldoBreda. Het Italiaanse bedrijf kreeg van de NMBS drie maanden de tijd om de technische problemen te verhelpen. Omdat een oplossing uitbleef hebben de Belgische spoorwegen nu besloten deze bestelling te annuleren, het contract met AnsaldoBreda te ontbinden en de bankgaranties die waren geregeld voor de aanschaf van de treinen te annuleren.

De Nederlandse Spoorwegen hebben in totaal zestien treinen besteld, waarvan er negen al zijn geleverd. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) zei eerder op de dag de Belgische persconferentie af te willen wachten alvorens te reageren.

Op de persconferentie werd een rampzalig beeld geschetst van de Italiaanse treinstellen naar aanleiding van het onderzoek dat is uitgevoerd. Deuren kwamen los, water kon in de treinen komen, metalen strips bovenop het dak die loskwamen en omhoog bogen richting de spanningslijnen, waar 25.000 volt op staat. "Zulke praktijken zou je niet verwachten van een competente fabrikant", luidde een van de citaten uit het onderzoeksrapport.

Uit het onderzoek bleek ook dat er geen uniforme manier was om de treinen in elkaar te zetten. Monteurs en electrotechnici hadden allemaal hun eigen manier van werken. Alle negentien treinen zijn hierdoor verschillend. In Nederland is een zogenoemde stofkamanalyse uitgevoerd van twee halve treinen. Het maximale aantal strafpunten dat hierbij is toegestaan is tien. Uit de analyse van de twee halve treinen kwamen echter scores van 1057 en 2019 punten naar voren. Zelfs nadat de treinen in Nederland buiten gebruik waren gesteld, ontstonden er problemen. In treinstellen die op het spooremplacement in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer stonden vlogen de batterijen, die onder de zitplaatsen zaten gemonteerd, in brand.

De NMBS heeft Thalys gevraagd om het huidige treinaanbod, negen treinen per dag op het traject Parijs-Brussel-Amsterdam, op te voeren naar twaalf per dag. Op de huidige verbinding Brussel Den Haag, die acht keer per dag rijdt, gaan ook meer treinen rijden. De NMBS heeft aan de NS voorgesteld om voor oktober de frequentie op te voeren naar tien treinen per dag, en in december naar twaalf per dag.

De NS wilde nog niet inhoudelijk reageren op de persconferentie van de NMBS en de conclusies van hun eigen onderzoek afwachten. "De NS heeft een heldere afspraak met de staatssecretaris en de aandeelhouder", liet een woordvoerder weten. "Conform deze afspraak sturen wij medio juni de conclusies naar de staatssecretaris op basis van het onderzoek."

Fyra (Foto: Novum)
Fyra (Foto: Novum)