Compensatie bij storing wordt verplicht

Telecomproviders worden verplicht bij storingen van telefonie en internet die langer dan twaalf uur duren hun klanten te compenseren. Minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) schrijft woensdag aan de Tweede Kamer dat er in de wet minimale eisen komen te staan waaraan een compensatieregeling moet voldoen.

De vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Bij een storing tussen twaalf en 24 uur heeft de klant bijvoorbeeld recht op minstens een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van een vijftiende van de maandelijkse abonnementskosten. De regeling gaat ook gelden voor zakelijke klanten.

Volgens Kamp is het redelijk dat consumenten worden gecompenseerd. Ze betalen immers om te kunnen bellen en internetten. "Als die dienst langer dan twaalf uur uitvalt, is het heel redelijk dat je daar voor wordt gecompenseerd."

Kamp stuurt het wetsvoorstel begin 2014 naar de Kamer.

De Consumentenbond is blij dat er 'eindelijk' een compensatieregeling komt. Eind 2011 pleitte de bond er naar eigen zeggen al voor. "Met een wettelijke regeling weten consumenten waar ze aan toe zijn na een storing. Het is niet meer dan logisch dat consumenten niet hoeven te betalen voor een dienst die niet geleverd wordt", zegt directeur van de Consumentenbond Bart Combée. De consumentenorganisatie vindt de minimale duur van twaalf uur wel te lang.