EA en FIFA verlengen samenwerking

Electronic Arts en de voetbalfederatie FIFA hebben hun samenwerking verlengd tot en met 31 december 2022. Het gamebedrijf behoudt zo de komende negen jaar de exclusieve rechten om voetbalspellen met de merknaam FIFA uit te geven. Daarnaast blijft het een partner voor de wereldkampioenschappen voetbal en de FIFA Interactive World Cup, het wereldkampioenschap voor de voetbalgame FIFA. Dat is woensdag bekendgemaakt.

"Onze samenwerking blijft erg sterk", zei topman Andrew Wilson van Electronic Arts in een verklaring. Het eerste spel in de reeks werd twintig jaar geleden uitgegeven in 1993. In het afgelopen boekjaar steeg de verkoop van de FIFA-reeks met dertig procent naar 14,5 miljoen exemplaren.

Sinds het eerste spel twintig jaar geleden is uitgegeven, zijn wereldwijd grofweg 140 miljoen games binnen de FIFA-reeks verkocht. Het is hiermee een van de populairste gameseries. Volgens Electronic Arts spelen gamers wekelijks 65 miljoen wedstrijden in FIFA 13.

Het volgende deel in de FIFA-reeks, FIFA 14, verschijnt dit najaar.