Geen multiplayer voor Witcher 3

De ontwikkelaars van The Witcher 3 hebben aangegeven dat er definitief géén multiplayer-opties in de game aanwezig zijn. Ook krijgt de game geen DRM-kopieerbeveiliging. Dit goede nieuws kwam naar voren in een interview met Forbes.

CD Projekt RED geeft aan dat The Witcher 3: Wild Hunt een epische, verhaalgedreven, singeplayer-game wordt in een open wereld. In een dergelijke rpg is geen plek voor multiplayer. De Polen geven overigens wel aan dat het geen gemakkelijke opgave is. Het verhaal van The Witcher 3 zo'n 36 keer groter is dan het verhaal van zijn voorganger. Daarbij komt ook nog dat de gehele gamewereld vanaf het eerste moment toegankelijk is voor de speler.

Om ervoor te zorgen dat spelers niet verdrinken in de grote hoeveelheid verhaal- en optionele missies heeft CD Projekt RED een nieuw systeem ontwikkeld. Je kunt te allen tijde zien hoever je gevorderd bent in het verhaal. Hoe dit precies zal gaan werken houdt men nog even geheim.

Een andere uitdaging die de makers hebben is de balans tussen verhaal en de rest van de game. Ze willen de gamers motiveren om zeker ook te wereld te gaan verkennen. Het systeem dat men hiervoor ontwikkeld heeft heet 'Points of Interest' en zorgt ervoor dat Geralt gedurende de game op interessante lokaties terecht komt alwaar hij kan gaan sidequesten of op monsters kan gaan jagen. In totaal zal de hoofdverhaallijn zo'n 50 uur opslokken en kan dat verdubbeld worden door de sidequests en verkenning. 

Als je The Witcher 3 uitgespeeld hebt krijg je een epiloog waarin een samenvatting gegeven wordt van de gevolgen van jouw keuzes in de game. Deze epiloog is uiteraard elke keer dat je de game speelt anders omdat je steeds andere keuzes maakt. Tenzij je Vosss (met dubbel ss) heet en steeds dezelfde keuzes maakt.

Naast multiplayer en DRM ontbreken ook quick time events (QTE's) in dit derde deel in serie. Er was veel kritiek op de QTE's uit het tweede deel en dus blijven ze nu achterwege. 

Tot slot melden de makers dat er flink gesleuteld is aan het gevechtssysteem. Geralt zal niet meer kunnen wegrollen in gevechten, maar ontwijken van aanvallen doe je nu door een pirouette te draaien. Een pirouette past meer in de gevechtsstijl van een witcher. Tevens wordt het nieuwe Witcher Sense-systeem geïntroduceerd waarmee Geralt zwakke punten van vijanden kan ontdekken of hun speciale vaardigheden kan uitschakelen. Als voorbeeld geven ze een stier die steeds recht op je afkomt rennen. Je kunt deze aanvallen steeds ontwijken, maar het is handiger om zijn knieën aan te vallen zodat hij niet meer naar je toe kan rennen. 

The Witcher 3: Wild Hunt moet in 2014 verschijnen voor pc, PlayStation 4 en de volgende Xbox. Het zal de laatste game met Geralt zijn, maar CD Project RED wil in de toekomst zeker meer games in het Witcher-universum maken. Wat dat in zal gaan houden weten we pas over een paar jaar.