Klant bij ING? Geld weg!

ING heeft woensdag te kampen met een grote storing. Veel mensen kunnen niet internetbankieren, of krijgen een verkeerd saldo door. Sommige klanten melden dat hun saldo precies €0,- is.

ING zelf reageert alsof haar neus bloedt. De afdeling Webcare geeft op Twitter alleen aan dat er een 'vertraging in de transactieverwerking' is, en tegenover NOS en Nu.nl blijven ze bij hoog en laag beweren dat het saldo zou moeten kloppen.

Update 17.00 uur:
Rabobank is solidair met ING en geeft aan ook een storing in de internetbankier-systemen te hebben. Of dit ook saldofouten tot gevolg heeft is nog niet bekend.

Update 17.20 uur:
Het probleem lijkt wat omvangrijker te zijn dan in eerste instantie gedacht. Klanten melden dat ook bij pinautomaten en in winkels verkeerde saldi worden weergegeven. Sommige klanten komen hierdoor in de problemen omdat ze niet meer kunnen afrekenen terwijl ze nog genoeg geld op hun rekening hebben staan. Ook zijn er klanten met een negatief saldo, waar ze normaal niet rood zouden moeten kunnen staan.

Update 17.40 uur:
Een woordvoerder van de grommende leeuwenbank heeft in het Radio 1-journaal gereageerd dat het saldo in alle gevallen juist is, maar dat niet alle transacties in de lijst staan. Uit kort onderzoek blijkt dat dit niet in alle gevallen klopt, omdat in veel gevallen transacties juist wel, maar dubbel in de lijst staan, met nog steeds een verkeerd saldo als resultaat.

De consumentenbond heeft ING opgeroepen om beter naar klanten te communiceren over zowel de omvang van het probleem als de verwachting wanneer deze zal zijn opgelost. Er is veel kritiek op de communicatie van ING; er is immers nergens terug te lezen dat er überhaupt een storing is. Ook de Nederlandsche Bank is alert en heeft laten weten de situatie nauwlettend in de gaten te houden.

Update 18.40 uur:
Inmiddels melden een aantal klanten dat het saldo-probleem is opgelost. ING heeft inmiddels laten weten dat alle verkeerde transacties momenteel alsnog verwerkt worden, waardoor het probleem in de loop van de avond in omvang af moet gaan nemen.

Update 18.45 uur:
ING heeft inmiddels ook een melding op haar website gezet: "Klanten van ING krijgen op dit moment niet de volledige af- en bijschrijvingen te zien in Mijn ING en via de Mobiel Bankieren App. Deze zijn wel verwerkt in het saldo. Op dit moment worden alle betalingen verwerkt waardoor het saldo weer in lijn is met de bij- en afschrijvingen. Het kan zijn dat de incasso-afschrijvingen nog niet allemaal zichtbaar zijn. Ook is het mogelijk dat er een dubbele afschrijving zichtbaar is, dit zal worden gecorrigeerd."

Ook heeft de bank gerageerd op het feit dat sommige mensen rood staan terwijl ze dat niet zouden moeten kunnen: "Door de storing van vandaag zijn de incasso-afschrijvingen gecontroleerd op het saldo van afgelopen nacht en pas vandaag geboekt. Dit kan er toe leiden dat klanten die vandaag geld hebben uitgegeven (pinnen of geld overschrijven) te maken krijgen met (ongeoorloofde) roodstand, omdat beide type betalingen zijn afgeschreven."

Update 21.05 uur:
Een groot deel van de klanten van ING lijkt inmiddels weer correcte saldo- en transactieinformatie te hebben. De winnaar van de 'ING-tombola' lijkt Michel Rijnders te zijn. Hij twitterde een screenshot van een gezamelijke bankrekening met een gedeeld saldo van €171.690.641. Of dat ook echt zo was of een kwestie van wat handig gebruik van de webrowser is niet bekend.

Update 01.45 uur:
Inmiddels hebben alle klanten het correcte saldo weer terug. Of er credit- en/of debetrente berekend gaat worden over de verkeerde saldi is nog niet bekend.

(afbeelding: @vic23)
(afbeelding: @vic23)

Ben je klant bij ING en klopt jouw saldo wel of juist niet? Geef het hieronder aan in de reacties!