Kranten verwijzen vaakst naar Telegraaf

Andere kranten verwijzen in hun berichtgeving het vaakst naar De Telegraaf. NRC Handelsblad en de Volkskrant volgen op ruime afstand. Dat meldt onderzoeksbureau Publistat woensdag na onderzoek.

De onderzoekers bekeken de vermeldingen van de Volkskrant, De Telegraaf, NRC Handelsblad, Trouw, Algemeen Dagblad (AD), Het Financieele Dagblad (FD) en weblog Geenstijl. Het onderzoek richtte zich op letterlijke vermeldingen. 'Witgewassen nieuws', nieuws dat is overgenomen van andere media zonder de bron te noemen, is buiten beschouwing gelaten.

Het onderzoek wijst uit dat de onderzochte media vorig jaar 6695 keer naar elkaar verwezen. De Telegraaf is met 2061 goed voor het grootste aantal vermeldingen. NRC Handelsblad volgt met 1567 en de Volkskrant met 1393 vermeldingen.

Opvallend is dat De Telegraaf met 157 keer zelf nauwelijks andere kranten noemt. De Volkskrant verwijst met 1816 keer het vaakst naar andere kranten.

De Telegraaf is volgens de onderzoekers zowel vaker zichtbaar als bron van nieuws als onderwerp van gesprek. Kritiek overheerst, bijvoorbeeld op de rol van De Telegraaf als actiekrant tijdens de Tweede Kamerverkiezingen.

De Volkskrant wordt door andere media vooral als nieuwsbron aangehaald, terwijl NRC Handelsblad vaak zelf wordt besproken. Ook hier overheerst kritiek, bijvoorbeeld over de berichtgeving over prins Friso.

Als het over NRC Handelsblad ging, was dat in 23 procent van de gevallen om te vermelden dat de krant werkgever is van journaliste Jannetje Koelewijn en hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Koelewijn was de journalist achter de bekritiseerde berichtgeving over prins Friso van de krant en Vandermeersch heeft daar geregeld uitlatingen over gedaan.

De hoeveelheid vermeldingen over Koelewijn en Vandermeersch is veel groter dan het gemiddelde van tien procent van medewerkers bij andere kranten. De onderzoekers vragen zich daarom af of sprake is van een nieuw fenomeen: de bekende journalist.