Palestijnen én Israël leren kinderen onjuist burenbeeld

Zowel Israëlische als Palestijnse schoolboeken presenteren een eenzijdig beeld van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Het bestaan van de andere partij wordt doorgaans genegeerd, maar van zwartmakerij is vrijwel geen sprake. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd rapport van Palestijnse, Israëlische en Amerikaanse onderzoekers.

In hun onderzoek, betaald door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, halen de schrijvers de vaak herhaalde Israëlische klacht onderuit dat in Palestijnse scholen haat tegen Israël wordt gepredikt en geweld wordt verheerlijkt.

De schoolboeken die in Israël en de Palestijnse gebieden worden gebruikt zijn exemplarisch voor conflictgebieden, stellen de onderzoekers. Daarbij maken zij de kanttekening dat in schoolboeken die in het Israëlische openbaar onderwijs worden gebruikt aanzienlijk meer informatie over de Palestijnen en meer zelfkritische artikelen staan. Boeken van ultraorthodoxe joodse en Palestijnse scholen bevatten vrijwel geen informatie over de andere partij. Daarbij moet gedacht worden aan informatie over religie, cultuur, economie en het alledaagse leven van de ander.

"Aan beide kanten is het grootste probleem de weglating. Het is de afwezigheid van een duidelijke erkenning van het bestaan en het recht op het bestaan van de andere partij", zei Gershon Baskin, een Israëliër die aan het onderzoek verbonden was.

Het Israëlische ministerie van onderwijs verwierp het rapport als bevooroordeeld en wilde verder niet uitweiden over het onderzoek. Het Palestijnse ministerie zei dat de Palestijnse boeken de werkelijkheid van de Israëlische bezetting van Palestijne gebieden weergeven, maar niet oproepen tot haat.