FOK!gamers positief over games in het onderwijs

Afgelopen week vroegen wij jullie wat jullie vonden van gaming in combinatie met onderwijs. EA heeft een tijdje geleden aangegeven een project te starten met SimyCity welke ze wilde inzetten bij scholen. Wij vroegen ons daarom ook af of meer bedrijven deze richting op moeten gaan.

Meer dan 80% heeft aangegeven dat games in het onderwijs op een manier positief kunnen werken. Het gros is echter wel bedachtzaam; een dikke 44% vindt namelijk dat het idee wel goed uitgewerkt moet worden. Een game zomaar klakkeloos in een klas gooien is dus geen optie. Er is ook een kleine groep (15%) die denkt dat games en onderwijs geheel gescheiden moeten blijven. Kinderen kunnen weinig opsteken van games, aldus de non-believers.

Enkele quotes:

Frankii: "Omdat er zo weinig games naar het Nederlands vertaald worden ben ik al enorm vroeg in aanraking gekomen met de Engelse taal. Het feit dat ik nu vloeiend Engels spreek en prima Engels schrijf heb ik helemaal te danken aan games."

Crazy Harry: "We snappen nu meer van games, waarom ze leuk zijn en waarom ze leerzaam zijn. Dit ligt zo dicht bij elkaar, dat het niet vreemd is dat initiatieven die krampachtig proberen games educatief te maken mislukken. Door dus niet de game zelf aan te passen maar de educatie van buiten in de game te brengen, heeft dit initiatief een grote kans van slagen."

Morthill: "RedCat van Davilex was tof. En ik gebruikte bijna twintig jaar terug in groep 5 al leuke programmaatjes om te leren hoofdrekenen. Beetje de strijd aangaan met je klasgenootjes wie het beste was, werkte erg stimulerend."