Nintendo hield Metroid-film tegen

Een tijdje geleden was Nintendo bereid om een Metroid-film te maken, met John Woo als director. En hoewel Nintendo vertrouwen in hem had, was het bedrijf zich er ook van bewust hoe erg een film kan falen wanneer ze alles overlaten aan Hollywood, wat de samenwerking niet bevorderde.

Brad Foxhoven, voormalige producer van de film, vertelt over de moeizame samenwerking na de flop van de Mario Bros.-film: "Nintendo was er zeker door ontmoedigd. Onze grootste uitdaging was Nintendo zelf, die na Mario nog erger vastklampte aan hun rechten en amper wilde samenwerken om Metroid naar het grote doek te brengen. Het hele proces draaide om het ontdekken van de wereld van Metroid en het bepalen wat we wel en niet konden doen."

Het project kwam in de problemen toen Foxhoven en het team van schrijvers het verhaal van Samus Aran moesten verzinnen: Nintendo had immers nooit nagedacht over haar verleden. "Wat doen ze als ze niet aan het vechten zijn? Hoe ziet hun dagelijkse leven eruit, hun relaties? Wat zijn Samus haar doelen, haar geschiedenis, haar angsten? Nintendo was blij met de vragen maar had er nooit over nagedacht en kon geen antwoorden geven."

Uiteindelijk wilde Nintendo niet dat het team zelf de antwoorden ging maken en werd het project stopgezet. Toch blijft Foxhoven hopen dat Nintendo het nog een kans geeft: "Nintendo was tevreden met het proces en zag in dat er nog veel moet worden uitgewerkt in de franchise voordat er een volwaardige verfilming kan worden gemaakt. Ik geloof nog steeds dat er een kans is voor Metroid."