Twente steekt 3,5 ton in extra treinen Hengelo

Twentse gemeenten steken 3,5 ton in extra treinen in de ochtendspits op de verbinding tussen Zutphen en Hengelo. Door de nieuwe dienstregeling die zondag is ingegaan is het op die verbinding plotseling erg druk, meldt het samenwerkingsverband van veertien gemeenten Regio Twente. De regio is concessieverlener voor de lijn.

De NS heeft de dienstregeling bij Enschede en Deventer op verschillende punten aangepast. Sinds zondag rijden bijvoorbeeld minder vaak treinen van Deventer naar Utrecht. Ook is de overstap op Deventer richting Arnhem verslechterd waardoor veel reizigers uit Twente ervoor kiezen via Hengelo en Zutphen naar Arnhem te reizen. Ze maken daarvoor gebruik van de verbinding van Syntus tussen Zutphen en Hengelo. Daar zitten de treinen dus plotseling vol.

De verbinding wordt gebruikt door forenzen, scholieren en studenten die naar opleidingsinstellingen in Hengelo en Enschede gaan. Ook is op deze lijn een station bij een ziekenhuis geopend.

Het is volgens de regio belangrijk dat iedereen zonder al te veel problemen met de trein kan blijven gaan, ook omdat zo files op de wegen worden voorkomen en omdat het beter is voor het milieu. Met het geld moeten heel volgend jaar extra treinen worden ingezet.

Vervoerders gaven maandag al aan dat het altijd even zoeken is bij een nieuwe dienstregeling, omdat moeilijk te voorspellen valt waar het precies druk wordt. De eerste weken moet de inzet van treinen en bussen nog worden afgestemd op het reizigersaanbod.