Reizigersorganisatie woedend over falende Fyra

Reizigersclub Voor Beter OV is woedend over een uitspraak van een woordvoerster van de NS. Zij stelt dat er na de levering van een nieuwe trein veel nodig is om die effectief op het spoorwegnet te laten rijden. "In Europa zijn immers geen vergelijkbare lijnen waarvan we kunnen leren", zei zij.

Voor Beter OV reageert als volgt: "Allereerst is de Fyra met zo’n vijf jaar vertraging gaan rijden. Daarnaast rijdt de Fyra al ruim een jaar tussen Amsterdam en Breda; wanneer de treinen van het type V250 zelfs maar van een béétje serieus te nemen techniek waren voorzien, dan waren ze na een jaar oefenen toch wel gebruiksklaar geweest. De NS heeft zich altijd beledigd getoond wanneer Voor Beter OV kritiek uitte op de zeer ernstige onbetrouwbaarheid van deze treinen. Bij hoog en bij laag hield de NS in de zomer van 2011 vol dat de V250-treinen rond de jaarwisseling (2011-2012 dus) klaar zouden zijn voor de dienst. Nu, een jaar na de door de NS bezworen datum, blijken ze nóg niet voldoende rijklaar te zijn.

De opmerking dat er geen andere landen zijn waarvan de NS wat had kunnen leren is natuurlijk een gotspe. Heel Europa ligt zo langzamerhand vol met hogesnelheidslijnen, en ook het beveiligingssysteem ERTMS is elders reeds succesvol in gebruik. 

En tot slot: nu opeens wordt het als een absolute waarheid verkondigd dat er dus meer tijd nodig was om de boel rijklaar te krijgen. Laat de NS dan maar eens uitleggen, waarom -dit wetende- is besloten om de populaire Beneluxtrein alvast te schrappen."

Voor Beter OV laat aan FOK! weten, de zaak hoog op te nemen en Kamerleden te zullen benaderen met het verzoek, de NS tot de orde te roepen. "Het is volstrekt onaanvaardbaar dat de reiziger, de belastingbetaler en de politiek zo’n rad voor ogen wordt gedraaid."