'Gemeenten weigeren op illegalen te jagen'

Nederland • 22-11-2012 @ 15:45 •  Redactie
print 

Onder gemeenten heerst verzet tegen het voornemen van het kabinet om illegaliteit strafbaar te maken. Dat blijkt woensdag uit een rondgang van NRC Handelsblad langs wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en een aantal kleinere gemeenten. Geen enkele gemeente zegt actief op illegalen te willen 'jagen'.

De gemeenten spreken van 'symboolpolitiek' en vrezen dat de nieuwe wet er juist voor zorgt dat illegalen dieper in de illegaliteit worden geduwd. Volgens de wethouders zal het strafbaar stellen er niet voor zorgen dat het aantal illegalen in Nederland afneemt.

Illegalen die worden opgepakt moeten in eerste instantie worden uitgezet. Als dat niet lukt, kunnen ze worden vastgezet. Dat kan zonder de nieuwe wet ook al.

Gemeenten zien liever dat de politie criminelen opspoort dan illegalen. "Ik zie meer reden om zware criminaliteit aan te pakken dan op jacht te gaan naar mensen die op zoek zijn naar een menswaardig bestaan", zegt burgemeester van Groningen Peter Rehwinkel daarover tegen de krant.

Ook stellen gemeenten dat illegalen vanuit asielzoekerscentra, die onder het rijk vallen, naar gemeentes worden gestuurd, terwijl ze van diezelfde rijksoverheid geen illegalen mogen opvangen. In Zwolle ziet wethouder van Welzijn Nelleke Vedelaar (PvdA) dat ook. "We komen regelmatig mensen tegen met een briefje in de hand waar alle adressen en telefoonnummers van hulpinstanties op staan. Die komen dan direct vanuit Ter Apel."

VVD wil illegaliteit strafbaar stellen om illegale vreemdelingen actief op te kunnen sporen en uit te kunnen zetten. De PvdA was eerder altijd tegen strafbaarstelling van illegaliteit.

Uitgeprocedeerde illegalen vormen een groot probleem voor gemeenten. Als hun asielverzoek is afgewezen moeten zij het land verlaten, maar vaak weigeren zij te vertrekken of is terugkeer feitelijk onmogelijk. In Amsterdam en Den Haag demonstreren illegalen daarom momenteel in tentenkampen.


Bron: Novum


3895 views / 41 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Weigerambtenaren dus.. reden voor ontslag..
userIcon
Nee joh...waarom zou je. Je kan ze ook gewoon geld geven...toch?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:47 schreef very het volgende:
Nee joh...waarom zou je. Je kan ze ook gewoon geld geven...toch?
Wat wil je anders doen, iedereen met een iets te donkere huidskleur om de haverklap gaan aanhouden?
userIcon
Te jagen nog wel...hoezo overdrijven?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]


Wat wil je anders doen, iedereen met een iets te donkere huidskleur om de haverklap gaan aanhouden?
Want dat is natuurlijk de enige manier om illegalen op te sporen...
Daarbij: niet elke illegaal heeft een iets te donkere huidskleur.
userIcon
En als al die illegalen nou blank waren?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:49 schreef very het volgende:
[..]


Want dat is natuurlijk de enige manier om illegalen op te sporen...
Daarbij: niet elke illegaal heeft een iets te donkere huidskleur.
Noem eens een andere manier?
userIcon
Ik vind het verhogen van de OZB ook symboolpolitiek. Hoef ik daar nu ook niet aan mee te doen?

En voor de rest:

quote:
vrezen dat de nieuwe wet er juist voor zorgt dat illegalen dieper in de illegaliteit worden geduwd.
Wat een onzin. Er zijn slechts twee mogelijkheden, je bent legaal of illegaal. Illegaler dan illegaal bestaat niet.
Met zo een instelling krijgen we Nederland nooit schoon natuurlijk, tjonge jonge!
gewoon gemeentelijke belastingen omhoog

zolang anderen maar betalen
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]


Noem eens een andere manier?
Ja hallo...ben ik degene die het moet gaan doen? Laat ze anders een onderzoek instellen naar hoe het gedaan kan worden

Maar paar gekke ideeen:
-ga kassen langs
-laat wijkagenten goed uitkijken naar overbevolkte huizen
-laat gemeente hun uitkeringen nakijken of alle adressen wel kloppen
-geef vluchtelingen een jaarlijkse meldingsplicht bij de gemeente

etc etc....genoeg dingen te bedenken
userIcon
Jacht op illegalen.... zucht. Ik denk dat gemeenten en politie het al druk genoeg hebben.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:52 schreef Zelva het volgende:
Wat een onzin. Er zijn slechts twee mogelijkheden, je bent legaal of illegaal. Illegaler dan illegaal bestaat niet.
Jawel, gewoon de paar rechten die ze nog hebben afpakken. Ze mogen niet veel anders dan jaren wachten, ze mogen niet eens werken. En dan uitgescholden worden voor 'handophouders'. Er zijn genoeg manieren om asielzoekers (geen illegalen) al die tijd iets toe laten voegen aan de samenleving terwijl ze hier procederen. Van mij mag je ze flink aan het werk zetten, in Venlo zoeken ze 20.000 mensen in de land- en tuinbouwsector en ook de zorg kan wel wat hulp gebruiken. De sectoren dus waar veel vacatures zijn voordat de timmermannen en aannemers (terecht) beginnen te klagen. Verloopt de integratie na een eventuele verblijfsvergunning ook wat soepeler en hoeft de belastingbetaler niet op te draaien voor het levensonderhoud. Misschien dat we dan ook wat anders tegen asielzoekers aan gaan kijken.
Een illegaal is pas een probleem als je 'm illegaal houdt.

Zo kwamen ze ooit op 't briljante idee, als we ze nu legaal maken, dan zijn we van het probleem af.. dat heeft ook niet echt geholpen, de problemen bleven natuurlijk onopgelost.

Zijn we na 4,5,6, crises NOG niet overtuigd waar onze lieve centjes verdwijnen?? Echt niet in de zakken van armlastige asielzoekers.. maak dat de kat wijs. Dat is echt ons eigen probleem, niet vd asielzoekers ; daarom gruwel ik altijd als iemand over HUN ruggen wilt scoren met symboolpolitiek.. zo makkelijk en laaghartig.

Van mij mogen ze lekker blijven (wel integreren en onze mooie taal leren natuurlijk). De reden waarom er veel uberhaupt blijven komen zou dan ons sociale stelsel zijn.. nou, in dat geval voorzie ik de komende jaren een flinke afname

Ook die pot is toch echt verbrast door onze eigen mensen, wederom niet door relatief handjevol asielzoekers.

Voor de rest, eensch met bewijslast bij de mensen te leggen (bij de 'ontvanger'.. niks mis mee). Toon maar aan dat je daar nog woont, toon maar aan dat je recht hebt op 'gratis' geld.. m'n baas vraagt me toch ook niet elke dag of ik aub wil komen werken ?? privacy = overrated bij ontvangers van geld waar anderen voor werken

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op donderdag 22 november 2012 @ 16:26 ]
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:47 schreef Schepseltje het volgende:
Weigerambtenaren dus.. reden voor ontslag..
Quote"Ik zie meer reden om zware criminaliteit aan te pakken dan op jacht te gaan naar mensen die op zoek zijn naar een menswaardig bestaan"

Je bedoelt ambtenaren die nadenken over waar de prioriteiten MOETEN liggen.
Ik dacht dat illegale dingen altijd strafbaar waren?
userIcon
En zo mag de burger uiteindelijk opdraaien voor de kosten Gemeenten jagen liever op fietsers zonder licht of vervuilers die een appelklokhuis op straat gooien.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:49 schreef very het volgende:
[..]


Want dat is natuurlijk de enige manier om illegalen op te sporen...
Daarbij: niet elke illegaal heeft een iets te donkere huidskleur.
Opsporen zal niet zo moeilijk zijn. Ze spreken (bijna) geen Nederlands.
userIcon
Jagen op automobilisten, belastingbetalende burgers en andere law abiding citizens is anders geen probleem voor deze instanties.
Zal leuk zijn voor de gekleurde medemens, elke keer door de politie gevraagd worden naar je legale status.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 16:50 schreef tonyfaileronie het volgende:
Jagen op automobilisten, belastingbetalende burgers en andere law abiding citizens is anders geen probleem voor deze instanties.
Ja, kijken of iemand de vuilniscontainer niet al 's avonds heeft neergezet in plaats van 's ochtends om 7 uur heeft natuurlijk een veel hogere prioriteit, dat snapt iedereen toch.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 16:41 schreef HSG het volgende:
[..]
Opsporen zal niet zo moeilijk zijn. Ze spreken (bijna) geen Nederlands.
Iedereen die Scheveningen niet goed uitspreekt is illegaal, of zoiets?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 17:03 schreef Zelva het volgende:
[..]


Iedereen die Scheveningen niet goed uitspreekt is illegaal, of zoiets?
Het werkt wel bij Duitsers maar of het bij andere volkeren ook zo goed werkt heeft nog nooit iemand uitgezocht.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 16:18 schreef piderman314 het volgende:
Ik dacht dat illegale dingen altijd strafbaar waren?
Wiet is technisch gezien toch ook nog altijd illegaal?
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 17:03 schreef Zelva het volgende:
[..]


Iedereen die Scheveningen niet goed uitspreekt is illegaal, of zoiets?
Ja die zijn illegaal.
userIcon
Geven de gemeenten hen dan ook een uitkering, anders gaan ze nog dieper de criminaliteit in. En de criminaliteit gaan ze sowieso in als je hen geen eten geeft en een dak boven hun hoofd. Maar dan ook wel dezelfde lasten laten dragen, als de Burgemeester hen zo nodig denkt te moeten gedogen. Werken voor je uitkering, goddomme!
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]


Noem eens een andere manier?
tentekampen leeg ruimen?

schijnbaar zitten illegalen dezer dagen in tentekampen
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 15:47 schreef very het volgende:
Nee joh...waarom zou je. Je kan ze ook gewoon geld geven...toch?
En je zou ze een verblijfsstatus kunnen geven waarop we weer een geweldige toestroom van illegalen uit andere landen hier heen krijgen.
Want volgens sommige Fok!'ers zijn we daarmee beter af.
Wat een verrassing. Om kotsmisselijk van te worden maar wat haalt het uit? Als gemeente lekker dwars blijven liggen omdat men kennelijk vindt dat ook allochtone leugenaars allereerst mens zijn. Een waarheid als een koe natuurlijk, maar zo wordt het tegendraadse spelletje gespeeld. Het uiteindelijk resultaat mag geen verwondering wekken: ze blijven allemaal. Eenmaal binnen krijg je ze er niet meer uit. Laat dat maar aan 'bevlogen' Nederlanders over.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 16:18 schreef piderman314 het volgende:
Ik dacht dat illegale dingen altijd strafbaar waren? :')
Nee.
userIcon
De VVD verlangt stiekem terug naar de tijd waarin je onbeschaamd op Nono's kon jagen.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 16:27 schreef Underverse het volgende:
Dit is gewoon werkweigering... Stelletje weigerambtenaren!.. ;)
Nee. De burgemeester is de verantwoordelijke voor de veiligheid in zijn gemeente. Als hij vindt dat het geen prioriteit van de politie is om op illegalen te jagen, omwille van de veiligheid, voert hij gewoon zijn taak uit.
userIcon
Of je het er nu mee eens bent of niet.

Dit is waarom er in Nederland nooit iets verandert.
Een regering kan besluiten wat die wil, maar burgermeesters beslissen zelf of ze de wetten uitvoeren.

Als ik niet doe wat mijn werkgever me opdraagt, sta ik zo op straat..
userIcon
Als ik een Godwinnetje mag maken: een premie zetten op elk illegaal hoofd blijkt uit de recente geschiedenis zeer goed te werken in Nederland.

Maar als iemand onder de huidige regelgeving "illegaal" is, dan is dat nogal wat. Daar zijn dan jaren procedures en onderzoek aan vooraf gegaan, we doen dat redelijk zorgvuldig (biased maar zorgvuldig). Wie in dit land illegaal kan worden, heeft veel gedaan of nagelaten: dat zijn werkelijk mensen die hier niet horen.
Die moeten eruit. (ook al kan dat niet)

Overigens heb ik vaak gepleit voor een landelijk uitzetteam, dit door gemeenten laten doen is vragen om mislukking.
userIcon
Vroeg of laat zullen de meesten toch een beroep op een uitkering doen toch??
Als de overheid alles goed doet, zouden ze dan tegen de lamp moeten lopen.
userIcon
quote:
Op donderdag 22 november 2012 @ 18:25 schreef ebke het volgende:
Vroeg of laat zullen de meesten toch een beroep op een uitkering doen toch??
Als de overheid alles goed doet, zouden ze dan tegen de lamp moeten lopen.
Nee, helaas.
Illegalen van het assertieve soort kunnen goud geld verdienen in zwarte en/of illegale handel en economie, niet alleen de drugshandel, maar ook andere illegale "bedrijfstakken" hebben werknemers nodig, en dan is illegaal beter.
Illegalen van het minder assertieve soort kunnen ook goud geld opbrengen, hetzij als illegale werknemer/slaaf (seksindustrie, productie) en als ze dan uit worden gebuit, kunnen ze nergens heen want ze zijn immers illegaal...

Illegaliteit heeft verstrekkende gevolgen, daarom moet het bestreden worden.
Er hoeft helemaal niet op illegalen gejaagd te worden! Deze mensen hebben geen geld en lopen dmv bedelen of "lenen"tegen de lamp. Als men illegalen niet wil uitzetten: prima, maar dan IEDEREEN die een verblijfsvergunning aanvraagt er 1 geven. Wie betaald echter de medische kosten ed? Als jij in bv Brazilie naar het ziekenhuis moet: contant anders niet geholpen (ook al ben je verzekerd, maakt niet uit). Hier kan dat echter niet en betaald dus iedereen mee. Symboolpolitiek is mensen geen verblijfsvergunning geven, en ze maar illegaal rond laten lopen: geen toekomstperspectief, maar toch jaren blijven hangen. Maar zeg nu zelf: wie wil er nou geen tentenkamp met illegalen in de buurt: kan je laten zien hoe sociaal je wel niet bent