'Fusie drie provincies voor verkiezing 2015'

Nederland • 17-11-2012 @ 05:57 •  Redactie
print 

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken streeft ernaar om bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2015 de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht te hebben gefuseerd. Dat zei de bewindsman vrijdag in het televisieprogramma Pauw & Witteman.

"Ik zou het gek vinden als we in 2015 verkiezingen houden voor drie provincies en als we dan een jaar later die provincies fuseren", zei Plasterk. Hij voegde er wel bij dat het "krap" gaat worden. "Maar als iedereen meewerkt moet dat lukken."

'Fusie drie provincies voor verkiezing 2015'
'Fusie drie provincies voor verkiezing 2015' (Foto: ANP)


Bron: ANP


5265 views / 50 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 50 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Is er al een nieuwe naam bedacht voor deze provincie?
Noord-Flevutrechterland
userIcon
En zijn de mensen die daar wonen net zo enthousiast als onze grote leiders?
userIcon
Totaal onnodig volgens mij.

En overigens, waarom Flevoland in plaats van Zuid-Holland?
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 06:26 schreef Nemephis het volgende:
En zijn de mensen die daar wonen net zo enthousiast als onze grote leiders?
Idd. Dit wordt ze gewoon door de strot gedrukt. Sowieso zal dit in de provincie een hoop rommel geven, en als het al werkt zal het een poos duren voordat het rendabel is.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:27 schreef Valkyrie_XB-70 het volgende:
[..]
Idd. Dit wordt ze gewoon door de strot gedrukt. Sowieso zal dit in de provincie een hoop rommel geven, en als het al werkt zal het een poos duren voordat het rendabel is.
Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
userIcon
Tja, de overheid moet bezuinigen, dus wat is er makkelijker dan alle lagere overheden dwingen geld te besparen en die te presenteren als ?bezuiniging?. Kan je zelf lekker geld blijven uitgeven, laat de anderen jouw probleem maar oplossen.

Maar blijf vooral Rutte en de VVD volgen...
userIcon
Ook dit zou via een referendum aan het volk moeten voorgelegd worden aangezien dit geen onderdeel was van de verkiezingscampagne. Maar zelfs al zouden we massaal tegen stemmen weten we natuurlijk allang wat die kloothommels met die uitspraak doen...
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 06:26 schreef Nemephis het volgende:
En zijn de mensen die daar wonen net zo enthousiast als onze grote leiders?
Dat vraag ik me dus ook af, en ik vind het raar dat ik hier nergens wat over lees of hoor.

Ik woon in Brabant, en de mensen om me heen lijken behoorlijk trots te zijn op hun provincie. Al was het maar wanneer Guus Meeuwis weer voor een groep kanslozen staat te brullen dat hij "aan Brabant denkt, want daar brandt nog licht...", of met carnaval. Dus ik dacht dat hier wel de spreekwoordelijke shitstorm zou losbreken met de plannen van de fusering van provincies (zeker een samengaan met Limburg...), maar tot nu toe is het stil. Zou hier dan toch eindelijk het licht uit zijn?

Anyway, het is een mooi staaltje van overheidsbetutteling. Het bespaart geen reet, aangezien al die ambtenaren toch weer naar een andere functie zullen doorstromen, en je met grote gebieden juist meer bureaucratie krijgt en een grotere afstand tot de burger. Maar net zoals binnen een bedrijf met nieuw management moet de regering even haar eigen veranderingen er door drukken, of dit nu nut heeft of niet.
userIcon
Misschien is het een goed idee als we eens met z'n allen naar Den Haag afreizen om de dames en heren daar duidelijk te maken dat het volk het er niet mee eens is.
userIcon
Wat als we nu alle provincies samenvoegen, en er 1 land van maken. Dan kunnen we het Nederland noemen. En dan maken we van de huidige provincies gemeentes, en van de huidige gemeentes maken sub-gemeentes. Flikker toch op met dit soort plannen, en ga problemen oplossen ofzo, als ze daar in den haag toch niks beters te doen hebben.
Dit wordt dus provincie Noord-West of zo. Plak Zuid Holland er ook nog aan en de provincie kan Holland of Groot Holland heten. Maar in die provincie wonen dan wel meteen de helft van alle inwoners van Nederland. Noord-Holland en Utrecht zijn ook nog eens de provincies met de hoogste inkomens in Nederland, op de voet gevolgd door Zuid-Holland en Brabant. Alleen Flevoland is een laag-inkomen provincie (er werken enorm veel forsensen). Gevolg zal dus zijn dat dit Groot Holland een heel rijke, welvarende provincie gaat worden en dat veel geld van Groot Holland naar het "arme achterland" zal wegvloeien. Nu is er nog solidariteit maar hoe lang duurt het voordat we Belgische taferelen krijgen? Seperatistische gevoelens in Groot Holland?

Kunnen de provincies niet gewoon worden afgeschaft en alleen de waterschappen worden behouden? Dat zou grote gevolgen hebben voor de Eerste Kamer waar de helft van de zittenden door de provincies worden gekozen: indirecte verkiezingen doordat wij de politieke verhoudingen in de provincie kiezen.
Wat een flauwekul. Nog afgezien van het belangrijkste bezwaar, namelijk dat het in het geheel geen geld op gaat leveren, is er nog een ander bezwaar: 11 van de 12 provincieŽn zijn historisch territoriaal gebied, met een geschiedenis, een eigen cultuur, dus waarom zouden we dan veranderen?

Dit past natuurlijk mooi in het andere plannetje van het vorige kabinet: het verkleinen van de Tweede Kamer en Eerste Kamers der Staten Generaal van respectievelijk 150 en 75 naar 100 en 50, daarbij voorbijgaand aan het feit dat de Eerste Kamer met reden 75 leden heeft en niet 76 of 74 en aan het feit dat met onze huidige bevolking het zinvoller is om het parlement te vergroten.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:45 schreef Stupendous76 het volgende:
Tja, de overheid moet bezuinigen, dus wat is er makkelijker dan alle lagere overheden dwingen geld te besparen en die te presenteren als ?bezuiniging?. Kan je zelf lekker geld blijven uitgeven, laat de anderen jouw probleem maar oplossen.

Maar blijf vooral Rutte en de VVD volgen...
Hey lulhannes, heb je het bericht gelezen en gezien van wie dit initiatief komt? Wat heeft Rutte en/of de VVD hiermee te maken?
userIcon
Raar die weerstand anno nu. De tijd van de verenigde Nederlanden en provincie-trots is voorbij, dat zit nu wel goed in elkaar gelijmd. We moeten vooruit kijken. Op naar een Europese macht. En waarom houden we de provincies virtueel gezien niet maar geven we de uitvoerende macht aan 4 districten. Noord, oost, west en zuid Nederland.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
Groningen en Friesland willen samenvoegen komt op hetzelfde neer als Noord en Zuid Korea willen samenvoegen... Groningen en Drenthe, OK... maar laat die Friezen er alsjeblieft buiten

Gewoon niet verder over denken...
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:15 schreef Beathoven het volgende:
Raar die weerstand anno nu. De tijd van de verenigde Nederlanden en provincie-trots is voorbij, dat zit nu wel goed in elkaar gelijmd. We moeten vooruit kijken. Op naar een Europese macht. En waarom houden we de provincies virtueel gezien niet maar geven we de uitvoerende macht aan 4 districten. Noord, oost, west en zuid Nederland.
Alsjeblieft niet zeg. Dat hele Europa wordt ons ook al door de strot gedrukt. Laat mij dan maar provinciaal zijn.
userIcon
12 provincies in een landje ter grootte van een postzegel? Je moet toegeven dat dat veel efficiŽnter moet kunnen. Provincies moeten gewoon helemaal afgeschaft worden. Nederland moet alleen regio's handhaven voor het sentiment. Regio Twente, Regio Zeeland, etc.

Trouwens idioot dat Zuid Holland er niet in betrokken wordt, is de randstad nog steeds verdeeld over 2 provincies... Planologisch gezien prutswerk.

Welke stad moet hiervan de hoofdstad worden trouwens? Haarlem? Utrecht? Lelystad/Almere? Of toch amsterdam?...

[ Bericht gewijzigd door CHZ op zaterdag 17 november 2012 @ 10:47 ]
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:21 schreef DaBeetle het volgende:
[..]


Groningen en Friesland willen samenvoegen komt op hetzelfde neer als Noord en Zuid Korea willen samenvoegen... Groningen en Drenthe, OK... maar laat die Friezen er alsjeblieft buiten

Gewoon niet verder over denken...
haha tja... inwoners van Groningen (en beetje Drenthe) vs Friesland = niet al te best. Maar gezien de huidige samenwerking van de drie provincies op allerlei vlakken, is het toch niet heel erg raar als ze fuseren?
userIcon
quote:
Maar gezien de huidige samenwerking van de drie provincies op allerlei vlakken, is het toch niet heel erg raar als ze fuseren?
Jawel. Samenwerken is prima maar we hoeven niet een stuk identiteit op te geven omdat dat een handvol geld scheelt, vind ik.
userIcon
Schaf provincies bestuurlijk gezien dan gewoon helemaal af en hou provinciegrenzen alleen symbolisch intact zoals het nu is. Laat of de gemeentes onderling of het Rijk maar de besluiten nemen.

Het slaat nergens op om twee grote provincies (Noord-H en Utrecht) samen te voegen, terwijl veel kleine provincies gewoon blijven bestaan. En grote provincies worden onderhand zo groot dat het Rijk het net zo goed kan doen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:43 schreef Nemephis het volgende:
[..]


Jawel. Samenwerken is prima maar we hoeven niet een stuk identiteit op te geven omdat dat een handvol geld scheelt, vind ik.
Wat is er mis met een samenvoeging maar met behoud van de oude provincies als regio? Waarom al die ambtelijke molentjes...
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:51 schreef CHZ het volgende:
[..]
Wat is er mis met een samenvoeging maar met behoud van de oude provincies als regio? Waarom al die ambtelijke molentjes...
Voor mij hoeft het niet een grote eenheidsworst te worden. Ik vind het juist fijn, al die provincies zoals het nu is.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 17-11-2012 @ 10:55 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 09:50 schreef blieb het volgende:
Dit wordt dus provincie Noord-West of zo. Plak Zuid Holland er ook nog aan en de provincie kan Holland of Groot Holland heten. Maar in die provincie wonen dan wel meteen de helft van alle inwoners van Nederland. Noord-Holland en Utrecht zijn ook nog eens de provincies met de hoogste inkomens in Nederland, op de voet gevolgd door Zuid-Holland en Brabant. Alleen Flevoland is een laag-inkomen provincie (er werken enorm veel forsensen). Gevolg zal dus zijn dat dit Groot Holland een heel rijke, welvarende provincie gaat worden en dat veel geld van Groot Holland naar het "arme achterland" zal wegvloeien. Nu is er nog solidariteit maar hoe lang duurt het voordat we Belgische taferelen krijgen? Seperatistische gevoelens in Groot Holland?

Kunnen de provincies niet gewoon worden afgeschaft en alleen de waterschappen worden behouden? Dat zou grote gevolgen hebben voor de Eerste Kamer waar de helft van de zittenden door de provincies worden gekozen: indirecte verkiezingen doordat wij de politieke verhoudingen in de provincie kiezen.
Holland is vroeger juist opgedeeld in een Zuid en Noordelijk deel omdat anders de macht van Holland te zwaar zou zijn ten opzichte van de rest van het land.
Het kabinet geeft blijk van weinig historisch besef met dergelijke ideeŽn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:52 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Voor mij hoeft het niet een grote eenheidsworst te worden. Ik vind het juist fijn, al die provincies zoals het nu is.
Hoezo dan een gevoel van veiligheid? Samenhorigheid? Dit soort denken verdeelt de mensheid en remt de vooruitgang... De Joden tegen de Palestijnen, De Drenten tegen de Friezen, Ajax tegen Feyenoord... Een een gezwel dat groepjesdenken is het ook, komen alleen maar oorlogen en gezeik van.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:56 schreef CHZ het volgende:
[..]
Hoezo dan een gevoel van veiligheid? Samenhorigheid? Dit soort denken verdeelt de mensheid en remt de vooruitgang... De Joden tegen de Palestijnen, De Drenten tegen de Friezen, Ajax tegen Feyenoord... Een een gezwel dat groepjesdenken is het ook, komen alleen maar oorlogen en gezeik van.
Ja je hebt gelijk, wij (Drenthe) zijn ons aan het bewapenen voor de strijd tegen Friesland
userIcon
Dus in feite wat er gebeurd is dat de lijntjes op de kaart worden aangepast en er worden heel veel mensen ontslagen. Maar ik word er weer eens geen cent beter van.
userIcon
Wat een enorm flutidee. Wederom bedacht door een elitair randstadclubje, die vrijwel nooit in de 'provincie' komen. En herindelingen & reorganisaties leveren de eerste jaren nooit winst op, veel onrust, veel geld over een balk, een hoop treurige mensen en nog geen stap verder. Plasterk zou misschien gewoon beter na kunnen denken over op welke wijze de bestaande organisaties beter en slimmer kunnen werken ipv rŁcksichtlos bestuurlijke veranderingen door te voeren. (bovendien mag dat niet zomaar van Europa: foei mannetje Plasterk!)
userIcon
Alsof dit wat op gaat leveren.
De provincies raken hun identiteit kwijt en daarvoor krijg je alleen maar een hoop bureaucratie terug.
Sja, dit projectje is al vaker langs geweest. en elke keer bleef het wel ergens op steken, de politiek wilde niet, de provinciale politiek wilde niet, de bedrijven willen niet, en de burgers willen niet.

En nu omdat plasterk ermee komt moet het "ff" gebeuren.
quote:
"Maar als iedereen meewerkt moet dat lukken."
Maar niemand wil meewerken
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:08 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Hey lulhannes, heb je het bericht gelezen en gezien van wie dit initiatief komt? Wat heeft Rutte en/of de VVD hiermee te maken?
O, is Rutte niet de premier? Is niet de VVD de grootste partij met de meeste invloed op de kabinetsplannen? Is het niet alweer dat anderen moeten bezuinigen onder Rutte terwijl het kabinet zelf maar verdomd weinig daar mee bezig is?
Mister gekke henkie.

[ Bericht gewijzigd door Stupendous76 op zaterdag 17 november 2012 @ 11:44 ]
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
Vind je het gek?

Buiten het feit dat het allang bekend is dat een regering minder sociaal kan werken over een grotere populatie, neem je met dit idee mensen een onderdeel van hun identiteit af.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 11:01 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ja je hebt gelijk, wij (Drenthe) zijn ons aan het bewapenen voor de strijd tegen Friesland
Door eeeeuuh, hunne bedden te bouwen?
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
Met als hoofdstad Haren.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 11:36 schreef petertimo het volgende:
[..]

Door eeeeuuh, hunne bedden te bouwen?
Hunebedden heten die dingen. Enne nee, we plunderen gewoon de wapenkamer en nemen de tanks mee van de Rode Baretten die hier gelegerd zijn
Fusie is goed, milieuvriendelijk en er komt energie vrij. Ik zeg doen!
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 07:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]

Ik woon in Drenthe. Die pipo's in Den Haag hebben bedacht dat Drenthe, Groningen en Friesland ook wel samen kunnen. Heb nog niemand gesproken die daar enthousiast over is - integendeel zelfs, het roept alleen maar weerstand op.
Ik ben Groninger en heb er geen problemen mee als het op een andere manier gaat gebeuren.
Groningen, Frl en Drenthe 1 land, afscheiden van NL. Alle aardgasbaten blijven hier. Organisatorisch blijven de drie delen in het noordelijke land bestaan.
Voor mijn part gaat het hele land Friesland heten en de hoofdstad Groningen.. En dan mag het westen gaan uitzoeken waar ze hun aardgas en de inkomsten daaruit nu vandaan halen.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 17-11-2012 @ 13:04 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 12:57 schreef BlackLining het volgende:
Zo dan maar?

[afbeelding]
Ik zal even kijken of m'n zwemdiploma nog geldig is.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 17-11-2012 @ 13:05 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 12:32 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]

Ik ben Groninger en heb er geen problemen mee als het op een andere manier gaat gebeuren.
Groningen, Frl en Drenthe 1 land, afscheiden van NL. Alle aardgasbaten blijven hier. Organisatorisch blijven de drie delen in het noordelijke land bestaan.
Voor mijn part gaat het hele land Friesland heten en de hoofdstad Groningen.. En dan mag het westen gaan uitzoeken waar ze hun aardgas en de inkomsten daaruit nu vandaan halen.
Daarentegen scheelt het ons weer een hoop ontwikkelingshulp.
userIcon
Alles leuk en aardig maar willen de provincies dat wel en willen de burgers die in de provincies wonen het wel?
Alles maar groter maken betekent nog niet persť dat het ook beter wordt namelijk.
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:15 schreef Beathoven het volgende:
Raar die weerstand anno nu. De tijd van de verenigde Nederlanden en provincie-trots is voorbij, dat zit nu wel goed in elkaar gelijmd. We moeten vooruit kijken. Op naar een Europese macht. En waarom houden we de provincies virtueel gezien niet maar geven we de uitvoerende macht aan 4 districten. Noord, oost, west en zuid Nederland.
eens... we zijn Nederland in Europa dat moet zo blijven. Alle bestuurslagen eronder die niet functioneel zijn samenvoegen etc wanneer nodig.
userIcon
En wordt er ook nog een referendum te houden? Het lijkt me dwaas om zonder volksraadpleging dit soort beslissingen er doorheen te drukken.

Volgens mij bespaar je er in verhouding ook maar heel weinig mee.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 11:10 schreef syxxx het volgende:
Wat een enorm flutidee. Wederom bedacht door een elitair randstadclubje, die vrijwel nooit in de 'provincie' komen.
Noord-Holland, Utrecht en Flevoland zijn de 'provincie'?
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 09:50 schreef blieb het volgende:
Dit wordt dus provincie Noord-West of zo. Plak Zuid Holland er ook nog aan en de provincie kan Holland of Groot Holland heten. Maar in die provincie wonen dan wel meteen de helft van alle inwoners van Nederland. Noord-Holland en Utrecht zijn ook nog eens de provincies met de hoogste inkomens in Nederland, op de voet gevolgd door Zuid-Holland en Brabant. Alleen Flevoland is een laag-inkomen provincie (er werken enorm veel forsensen). Gevolg zal dus zijn dat dit Groot Holland een heel rijke, welvarende provincie gaat worden en dat veel geld van Groot Holland naar het "arme achterland" zal wegvloeien. Nu is er nog solidariteit maar hoe lang duurt het voordat we Belgische taferelen krijgen? Seperatistische gevoelens in Groot Holland?

Kunnen de provincies niet gewoon worden afgeschaft en alleen de waterschappen worden behouden? Dat zou grote gevolgen hebben voor de Eerste Kamer waar de helft van de zittenden door de provincies worden gekozen: indirecte verkiezingen doordat wij de politieke verhoudingen in de provincie kiezen.
Wat een warrig onzin verhaal.

Nee, ik ben geen voorstander van schaalvergroting, maar de argumenten, die je hier aanhaalt, raken kant noch wal.

En even voor de duidelijkheid: ALLE senatoren worden door de Provinciale Staten van de 12 provincies gekozen. Niet de helft.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 10:08 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Hey lulhannes, heb je het bericht gelezen en gezien van wie dit initiatief komt? Wat heeft Rutte en/of de VVD hiermee te maken?
Rutte en de VVD zitten ook in de regering en hebben ook aan het regeerakkoord geschreven. Schaalvergroting is een VVD-stokpaardje en dit is dat ook een VVD-deel in het regeerakkoord. Dat toevallig de PvdA-er Plasterk op de post van Binnenlandse Zaken zit, doet daar niets aan af.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 november 2012 @ 13:05 schreef MarcusViridis het volgende:
[..]
Daarentegen scheelt het ons weer een hoop ontwikkelingshulp.
Helaas voor jullie scheelt het erg weinig in ontwikkelingshulp aangezien daar bij voorbaat al op bezuinigd wordt.
userIcon
De bezuiniging die daaruit voortvloeit? Nihil.
Ik denk dat het zelfs duurder uit zal pakken en specifieke kennis van de provinciŽn verloren zal gaan.
49  van 50 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 31/07 Man gedood in woning Schijndel21
» 31/07 Furazolidonvarkens hoeven niet geruimd 9
» 31/07 Utrechtse serieverkrachter langer vast22
» 31/07 Spullen MH17 'binnen twee dagen' weg uit Torez23
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's