Alarmnummer onbereikbaar door fout medewerker

Een menselijke fout bij provider KPN is er woensdag de oorzaak van geweest dat het alarmnummer 112 bijna een uur onbereikbaar was voor mobiele bellers. Dat meldt KPN maandag. Door de storing kregen 101 bellers geen contact met de meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

De storing ontstond woensdag na vervangingswerkzaamheden. Bij dit soort werkzaamheden geldt voor bij KPN een 112-protocol waarin staat dat mobiel belverkeer omgeleid moet worden naar een alternatieve, tweede meldkamer van het KLPD. Het belverkeer naar de eerste meldkamer moet dan worden uitgeschakeld. Dat gebeurde woensdag niet, waardoor de helft van de telefoontjes alsnog naar de eerste meldkamer ging. Bellers kregen tussen 21.00 en 21.50 uur een in gesprektoon te horen of de verbinding werd direct verbroken.

KPN heeft interne maatregelen getroffen om een herhaling van deze fout te voorkomen. De provider heeft aan het ministerie voor Veiligheid en Justitie over de storing en de maatregelen bericht en laat weten het incident te betreuren. Een KPN-woordvoerder wil niet zeggen wat voor maatregelen tegen de medewerker zijn genomen.

In een overleg tussen KPN, het KLPD, de politie en minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) zijn maandag maatregelen afgesproken die de kans op storingen bij de alarmlijn op korte termijn moeten verminderen. Zo wordt deze week een nieuw 'besturingsmodel' opgeleverd, schrijft Opstelten in een brief aan de Tweede Kamer.

Het alarmnummer kampt de laatste tijd vaker met storingen. Begin oktober was door een storing het alarmnummer in de regio Gelderland-Zuid tijdelijk onbereikbaar. In juni overleden twee mensen tijdens een storing bij het alarmnummer, mogelijk doordat hulpdiensten te laat arriveerden. De Inspectie Veiligheid en Justitie onderzoekt de storingen.